Netthandel-svindel

Nettshopping kommer med en risiko for å bli utsatt for svindel. Det finnes mange uærlige sjeler som opererer på Tise, Finn.no – eller som lager sine egne falske nettbutikker.

Bankkort med forstørrelsesglass på kortnummer. Illustrasjon.

Slik opererer svindlerne

Selge brukte varer på nett? Vær obs på svindlere! 

De siste årene har flere valgt å både kjøpe og selge brukte klær og utstyr på nett, med god hjelp av tjenester som Finn.no og Tise. Husk at også du som selger kan bli lurt!

Dame på utkikk etter svindel med kikkert. Illustrasjon.

Tips for å unngå å bli lurt 

  1. Hvis du skal kjøpe dyre ting bør du be om kvitteringen for å sikre at det varen ikke er tyvegods eller en piratkopi.
  2. FINN, Tise og andre markedsplasser har ordninger med «verifisert bruker». Sjekk om selgeren har verifisert seg. Da har markedsplassen fått bekreftet identiteten til selgeren ved bruk av BankID, og vil lettere kunne spore og håndtere svindel hvis det skjer.
  3. Som kjøper bør en være varsom med å forskuddsbetale uten å se varen. Husk også at utskrift eller skjermbilde som skal bekrefte at varen er sendt kan forfalskes.
  4. Som selger bør du være forsiktig med å sende en vare uten å få betalt først. Husk også at utskrift eller skjermbilde som skal dokumentere overførte penger kan forfalskes.
  5. Som selger kan du sende med postoppkrav for å sikre at du får pengene først før varen utleveres. Som kjøper kan postoppkrav være en fare fordi du ikke får vite hva du har betalt for før pakken åpnes.
  6. Hvis du kan er det anbefalt å møte selger/kjøper personlig, så kan både kjøper og selger kan se at de får det som er avtalt.
  7. Ikke oppgi sensitive opplysninger som passord, BankID eller kortinformasjon til noen. Det er tilfeller der folk blir lurt til å besøke en ekstern nettside og oppgi BankID.
  8. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis svindel! Vær spesielt oppmerksom hvis du kjøper populære varer som mobiltelefoner eller Playstation. 
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }