Det oppstod en uventet feil. Vennligst prøv på nytt.
Søket ditt ga ingen treff. Vennligst prøv på nytt.
Vi kan dessverre ikke vise deg siste besøkte bank, da du ikke har tillatt funksjonelle informasjonskapsler
Hvis du ønsker å slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre, så vil funksjonelle informasjonskapsler lagre opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort.
Vi er 14 banker som samarbeider
Vil du rett til banken du besøkte sist, eller velge en annen?
Her var du sist
Skriv inn postnummeret ditt og finn nærmeste bank, eller velg i listen under.
Fra 1. januar 2021 kom det krav om såkalt sterk kundeautentisering når du skal betale med kort på nett og i mobilapper. Du må ha BankID for å handle på nett, og betalinger til nettbutikker og via apper som ikke er klargjort for de nye reglene kan bli avvist.
De nye reglene har sammenheng med EUs nye betalingsdirektiv (PSD2), og er laget for å redusere risikoen for at du skal bli svindlet. Vi som bank er nødt til å vite at den som bruker kortet til betaling også er den som eier kortet.
Hva betyr dette for deg?
Når du skal handle på nett eller via mobilapper må du identifisere deg med BankID. Tidligere har du kunnet bruke en SMS-kode ved netthandel, men denne løsningen tilfredsstiller ikke lovkravene og vil derfor bli skrudd av 10. januar 2021. Etter denne datoen må du bruke BankID eller BankID på mobil sammen med kortet ditt når du handler på internett. Se hvordan du skaffer deg BankID.
Dersom nettbutikken/appen ikke oppfyller de nye kravene kan betalingen bli avvist.
Du kan ikke lenger bruke magnetstripe/chip uten å taste PIN. Fra ca. 1. februar kan du ikke lenger bruke kortet på steder der du før brukte magnetstripe eller chip (eksempelvis brusautomater og vaskehaller), siden det er et lovkrav at du skal ha mulighet til å taste PIN-kode. Tæpping vil fortsatt være mulig.
Hva er sterk kundeautentisering?
Når du betaler med kort på nett, er vi som bank nødt til å vite at du som bruker kortet også er den rette innehaveren av kortet. Derfor må du bekrefte at du er du på en sikker måte. Dette gjør du gjennom sterk kundeautentisering.
Sterk kundeautentisering betyr at flere komponenter brukes som uavhengige identifiseringskriterier, slik tilfellet er med BankID (fødselsnummer + engangskode + personlig passord).
Som bank er vi fra 1. januar 2021 pliktig til å avvise transaksjoner til europeiske netthandelssteder som ikke etterkommer kravet til sterk kundeautentisering.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}