I nettbanken får du full oversikt over privatøkonomien. Uansett om du bruker mobil, nettbrett, pc eller mac, er det enkelt å få gjort det du skal for å holde styr på hverdagsøkonomien.
I Min økonomi får du full oversikt over hvordan du bruker pengene dine. Går det mest penger til mat, klær, strømmetjenester eller ferie?
Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker i løpet av en måned. En gyllen mulighet til å finne ut om du kan spare noen kroner her eller der.
Her finner du Min økonomi:
1. På Min oversikt velger du en konto.
3. Velg fanen Min økonomi og se forbruk, faste utgifter og klimaspor.
1. Klikk på knappen Logg inn øverst i høyre hjørne.
2. Velg innloggingsmetode: Engangskode-app, BankID eller BankID på mobil.
3. Følg veiledningen som kommer opp på skjermen.
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel!
Når du velger engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
For å kunne logge inn uten BankID må du møte opp i din lokale SpareBank 1 med gyldig legitimasjon og ditt d-nummer. Da hjelper vi deg med å sette opp tjenesten Uten BankID, slik at du kan logge inn i nett- og mobilbanken.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
1. Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
2. Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID 2031 og 20b0
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt.
BID C161
Feilen oppstår når du bruker innloggingsalternativet BankID på mobil, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du kodebrikke eller engangskode-appen må du velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.
Har du byttet SIM-kort på mobilen? Det kan også føre til feilmeldingen BID C161. Løsning: Da må du bestille ny BankID på mobil i nettbanken.
BID 1407, BID 1437
Dette er en midlertidig feil med tjenesten. Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere.
BID C131, BID C293
Denne feilen dukker som regel opp når du har prøvd å logge inn og innloggingen av en eller annen grunn har blitt avbrutt. Dette kan skje hvis du er litt sein med å fullføre innloggingen på mobilen, eller hvis BankID på mobil går tregt pga. av mange samtidige brukere (eksempelvis hvert år når selvangivelsen kommer). Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.
BID-c167
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret din BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b1, 20c1
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.
BID 5000
BID-5000 inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Ofte er dette en følge av filer blir mellomlagret i nettleseren. Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser.
BID 14a4
Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert, hvis appen ikke har vært i bruk på en stund. Løsning: Slett appen og last ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilmelding, kontakt oss på chat eller telefon og oppgi feilkoden så vil vi hjelpe deg.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.no
Husk at Engangskode-appen alltid er en gratis løsning for deg som ønsker en BankID uten å bruke kodebrikken.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000
Gjelder innstillinger i nettleseren din.
Løsning:
Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox.
Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren.
Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Engangskode på mobil er blokkert på din mobil.
Engangskode på mobil er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med engangskode på mobil, men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter.
Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Bruk din egen PIN-kode som du har laget for BankID på mobil.
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel! Etter at du har valgtEngangskode-appentaster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Dermed er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Du kan bruke engangskode-appen som du enkelt kan komme i gang med. Har du registrert ditt mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned her. Bytt ut din kodebrikke og velg heller engangskode-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}