Signering av kontrakt og lånepapirer

Du og selger møtes hos megler for å signere kjøpekontrakten som viser at boligen blir din.

Når signert kjøpekontrakt er sendt til banken, gjøres lånet ditt klart for signering.

folk som sitter rundt et bord og signerer kontrakt

Kontraktsmøte

  • Kontraktsmøtet foregår som regel på meglerens kontor, hvor du og selger muligens møtes for aller første gang. Sammen med megleren går dere gjennom kjøpekontrakten, punkt for punkt, og signerer deretter på at boligen blir din.

    Husk å ta med deg et bankkort med bilde, førerkort eller pass slik at megleren får tatt en kopi. 

    Dette kan også være tidspunktet for å spørre om litt praktiske ting rundt boligen, som naboer, støyforhold, og om det går an å komme og ta mål for å se om sofaen passer.

    Kontraktsmøtet kan virke som en ren formalitet, men for å unngå uenigheter og misforståelser i etterkant er det lurt å bruke god tid og få alt dere eventuelt blir enige om med i kontrakten.

    Kontraktsmøtet er også siste frist for å tegne boligkjøperforsikring hvis du ikke allerede har gjort det, dette kan være en stor trygghet for deg som kjøper dersom det skulle dukke opp vesentlige feil og mangler med boligen som det ikke har blitt opplyst om.

  • Kjøpekontrakten skal inneholde informasjon om:

    • Kjøpesum
    • Omkostninger
    • Oppgjør
    • Overtakelse
    • Andre saker som du og selger eventuelt har blitt enige om i forkant
  • Når begge parter har signert kjøpekontrakten må signert kopi sendes til banken, som deretter ferdigstiller lånepapirene. Ofte ordner megleren dette for deg, men det er ditt ansvar at papirene blir sendt tidsnok.

Signering av lånepapirer

  • Lånepapirene må signeres i god tid før overtakelse av boligen, slik at megler skal få pengene for boligkjøpet på klientkontoen i tide.

    Lånepapirene kan enten signeres i banken, eller sendes per post.

    Velger du å sende papirene i posten, må du også ha vitner som signerer alle papirene. Signerer du i banklokalene vil rådgiveren fungere som vitne.

  • Det er mye papirarbeid som skal på plass i forbindelse med et boliglån – her er oversikten over alt som må signeres, og hvem som signerer hva:

    Låntakere:

    • Tilsagnsbrev
    • Gjeldsbrev
    • Utbetalingsfullmakt
    • Pantedokument
    • Pantsettelseserklæring
    • Forsikringserklæring

    Kausjonister:

    • Pantedokument
    • Pantsettelseserklæring
    • Forsikringserklæring