Koronavirus og forsikring

Informasjon, spørsmål og svar om koronaviruset, for privatpersoner og bedrifter.

Denne siden er sist oppdatert 03.06.2020 kl. 15:30

På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset.

 

Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Leter du etter spesifikk informasjon?
Du kan søke etter spesifikk tekst ved å trykke Ctrl+F og skrive inn søketeksten.


Hva dekker reiseforsikringen?

Har du meldt en reisesak til oss, og venter på svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

Feriereiser til Danmark
Utenriksdepartementets reiseråd tillater nå ferieturer til Danmark fra og med 15. juni. Reiseforsikringen din er derfor gyldig i landet fra denne datoen.

Dekker dere fortsatt avbestilling til Danmark?
UDs reiseråd sier nå at nordmenn kan dra på ferieturer til Danmark fra 15. juni. Som kunde hos oss har du sju dager ekstra til å komme i kontakt med flyselskap, turoperatør eller liknende, for å avbestille reiser og opphold som skulle skjedd fram til 22. juni.

MERK! Vi dekker ikke avbestillinger som skyldes danske myndigheters restriksjoner på innreise og opphold i Danmark.

Jobbreiser i Norden
Fra 1. juni er det igjen mulig å dra på jobbreiser i hele Norden. Reiseforsikringen du har gjennom arbeidsgiver vil gjelde på slike reiser fra denne datoen.

Koronasituasjonen er som du vet fortsatt alvorlig. Enten det gjelder jobbreiser eller danmarkstur er det viktig at du tar hensyn både til deg selv og til andre, og at du er klar over disse
tingene:

  • Du må sette deg inn i restriksjonene som gjelder for landet du skal reise til.
  • Hvis det skjer noe på reisen som er knyttet til korona-viruset, inkludert at du får økonomiske tap, så vil dette ikke dekkes av reiseforsikringen.
  • Du vil heller ikke være dekket av reiseforsikringen i områdene over hvis det skjer noe rundt karantenebestemmelser, smitteverntiltak, innstillinger av reiser og så videre. 

Du bør med andre ord fortsatt tenke deg godt om før du drar til utlandet.

Dette må du gjøre før du melder sak til oss
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

1)     Du skal alltid først avbestille reisen din hosflyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.

2)     Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

3)     Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

4)     Nå kan du melde saken din til oss.

5)      Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

  • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.
  • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende
  • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.
  • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

 

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land (unntatt Norge) der reisen skulle skjedd fram til 20. august 2020.
Reisen må fortsatt være bestilt før 12. mars. Utenriksdepartementet (UD) kan forandre på reiserådene for de nordiske landene innen 15. juni, og innen den 20. juli for enkelte europeiske land i nærheten av Norge. Våre avbestillingsfrister vil i så fall også forandre seg for disse landene.

Ikke bestill tur til utlandet nå
Selv om det nå blir mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt UDs reiseråd (med unntak av Danmark fra 15. juni). Vi anbefaler derfor sterkt at du ikke drar til utlandet så lenge reiserådene gjelder, ikke minst fordi reiseforsikringen blir ugyldig hvis du likevel velger å dra.

MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars for at du skal kunne søke oss om erstatning.

Hva betyr det at vi dekker avbestilling?

At vi dekker alle avbestillinger betyr likevel ikke alltid at du får tilbake alt du har betalt for reisen fra oss. Husk at du alltid må kontakte flyselskap, hotell og liknende først, for å høre hva de tilbyr deg som kompensasjon når du avbestiller. Lenger ned på siden kan du lese mer om hva du bør gjøre hvis du får tilbud om cash points, tilgodepoeng eller liknende.

Fristene for avbestilling/erstatning kan forandre seg raskt. UDs reiseråd kan forandre seg på kort tid, og da vil også fristene våre for avbestilling og erstatning forandre seg. Hold deg derfor oppdatert på disse sidene.

Er du bekymret for at flyselskapet, hotellet eller liknende skal gå konkurs? Du finner mer informasjon under «Sommerferie eller ferie fram i tid» litt lenger ned på siden.





Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Trenger du å avbestille en reise?


Hva lurer andre på?