• Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken. 

    Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID. Her ser du oversikt over hva de ulike BID-feilmeldingene betyr. 

     

     

    BID 5000

    Gjelder innstillinger i din nettleser.  

    Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestille nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.

     

    BID 14a4

    Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:

    • «Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
    • «Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
    • Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.  

    Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. 

     

    BID 1439

    Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.  

    Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. 

     

    BID c167

    Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.

    Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

     

    BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031

    Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.

    Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.

     

    BID c161

    Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. 

    Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.