Faktura for alle ansatte - som i dag
Du får fortsatt månedlig faktura for alle dine ansatte. Hvis noen velger å flytte sparingen til et annet pensjonsselskap, videresender vi sparingen til de selskapene dine ansatte har valgt. Du trenger ikke tenke på denne fordelingen.
Kostnader - nesten som i dag
Det er ingen ekstra kostnader i forbindelse med oppspart pensjon fra tidligere arbeidsforhold.
Det er ikke endringer i reglene om alder og stillingsprosent. Det vil si at ansatte som er under 20 år og ansatte som har mindre enn 20 % stilling fortsatt skal holdes utenfor pensjonsavtalen hvis ikke bedriften selv har avtalt andre regler.
Har bedriften din ansatte i korte perioder, kan du få noe høyere pensjonskostnader. De nye reglene sier at ansatte som slutter etter 1. januar 2021 får med seg oppspart pensjon uavhengig av lengden på arbeidsforholdet.
Informasjon til de ansatte
Som bedrift har du ansvar for å informere dine ansatte om egen pensjonskonto, og hvilke valgmuligheter de har. Vi hjelper deg med dette slik at både bedriften og dine ansatte er godt forberedt når egen pensjonskonto kommer. Se informasjonsmateriell her.