I nettbanken finner du flere gode verktøy for å få oversikt og kunne planlegge bedriftens økonomi. Snart lanserer vi også en automatisk likviditetsplanlegger som gjør hele jobben for deg. Du kan:
Se hvordan bedriftens likviditet har utviket seg over tid, og få en prognose som viser utvikingen fremover i tid.
Sette opp automatisk overføring av penger og velge om du vil flytte overskudd, fylle på konto, eller overføre alt til en annen konto.
Du får også oversikt over bedriftens sparente, og hvor mye du har fått utbetalt og har til gode.
Når nettbanken og regnskapsprogrammet snakker sammen, kan alle inn- og utbetalinger gjøres enkeltvis eller overføres på en fil fra regnskapsprogrammet. Du kan også sende betalingsfiler som Paymul, Telepay og ISO20022XML mellom systemene, eller via en SFTP-løsning.
Vi hjelper deg gjerne med å få til at nettbanken og ditt regnskapsprogram snakker godt sammen.
Vi overvåker nettbanken dag og natt, men det er også mye du kan gjøre selv for å øke sikkerheten.
Hold programmene dine oppdatert.
Ha antivirusprogram installert.
Aldri oppgi personlige opplysninger på e-post - vi vil aldri be deg om det.
Logg ut med "Logg ut"-knappen i nettbanken.
Hva lurer andre på?
Godkjente innenlandsbetalinger overføres mandag til fredag klokken 00.05, 08.45, 10.00, 11.30, 14.00 og 15.00*.
Betalinger som er godkjent i helgen, overføres natt til mandag klokken 00.05.
Betalinger som er godkjent før klokken 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank. Overføringer mellom egne kontoer i egen bank gjøres med det samme.
Utenlandsbetalinger må godkjennes før klokken 14.00 for å bli behandlet samme dag.
* Ikke garantert oppgjør kl. 15.
Du kan logge inn i nettbank bedrift ved å klikke på linken "Bedriftskunde? Logg inn her" som ligger over innloggingsfeltet. Dette valget blir husket slik at du slipper å velge nettbank bedrift neste gang.
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da kan det hende at mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt.
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Firefox - last ned
Google Chrome - last ned
Opera - last ned
Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - Last ned
Tips:
Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Du kan endre ditt passord underveis i innloggingsprosessen i nettbanken. Etter at du har tastet inn fødselsnummer, velg "BankID" øverst til venstre i vinduet, klikk "Meny" og deretter "Endre passord". Gå videre for å bekrefte ditt nåværende passord med din BankID. Du vil deretter kunne endre passord.
Ditt passord må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. For ytterligere forsterkning av passordet bør du også bruke spesialtegn (f.eks. $ eller #). Vi sjekker passordet mot en liste av mye brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det.
Husk at ditt BankID-passord er personlig og skal ikke oppgis til andre. Har du glemt ditt passord, må du ta kontakt med oss.
Du finner kontoutskrifter, årsoppgave og bilag i nettbank bedrift under menyvalget Transaksjoner. Husk å velge riktig år, altså året som har gått.
Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer i nettbanken for å få frem menypunktet Årsoppgave. For å få tilgang til alle kontoer, må bruker ta kontakt med bedriftens nettbank-administrator. Dersom ikke alle kontoer ligger i nettbanken må bedriften kontakte kundesenteret på chat eller telefon.
Revisorer ønsker for øvrig normalt å motta revisjonsoppgaven, det vil si årsoppgaven, direkte fra banken.
Med elektronisk fakturatjeneste kan du enkelt sende elektroniske fakturaer (efaktura) til privatpersoner og bedrifter.
Factoring
Har du mye utestående? Eller betaler kundene dine for sent? SpareBank 1 Factoring kan utføre fakturahåndteringen for deg og sikre deg inntil 90% av fakturabeløpet samme dag.
Inkasso
Betaler kundene dine for sent? Med inkassotjenesten sender du raskt og enkelt selv inkassovarsel og inkassobrev til de som ligger etter.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}