Få oversikt over fellesøkonomien

Har du og familien flere bankforhold, eller skal vennegjengen på tur? Nå kan du invitere de du vil inn i mobilbanken slik at alle har tilgang til felles konto

– Vi ønsker at flest mulig skal få øynene opp for mobilbanken vår. Derfor lanserer vi en løsning som lar deg dele tilgang til kontoene dine med de du vil, også de som ikke er SpareBank 1-kunde, sier ansvarlig for digitalbank i SpareBank 1, Thomas Allan Nygaard.

Løsningen gjør det enkelt å få oversikt og kontroll over felles økonomi og eiendeler, på tvers av bankforhold. Utrolig praktisk for par, foreldre og barn, venner, skoleklasser, lag og foreninger, som trenger å dele tilgang til en konto, på tvers av bankforhold.

-og dette er kun starten på mulighetene og nyhetene som vil komme i mobilbanken fremover!

 

Inviter en venn eller to

Nå i første omgang må du sende en invitasjon for at den du vil dele kontoen med kan se kontoen. Når invitasjonen har blitt godtatt vil personen kunne se de ulike løsningene og funksjonene SpareBank 1 tilbyr, slik som hvor enkelt det er å starte sparing, hvor enkelt det er å sette opp stemmestyring, eller om personen har forsikringene sine i SpareBank 1 forsikring vil de dukke opp og mye mye mer!

 


Slik deler du konto, steg for steg: 

1. Logg inn i mobilbanken, velg en konto og trykk på «del kontoinformasjon».

2. Du taster inn fødselsdatoen og telefonnummeret til personen du ønsker å dele kontoinformasjonen med. Den andre personen vil så motta en link på SMS.

3. Vedkommende kommer inn mobilbanken til SpareBank 1 i nettleseren og logger inn med fødselsnummer og telefonnummer for å bekrefte at de er den personen som du ønsker å dele kontoen med.

4. Etter vedkommende har logget inn, får de se SpareBank 1 sin mobilbank og kontoen som ble delt med dem. Videre kan de trykke på kontoen for å sjekke saldo og inn- og utgående betalinger.

5. Personen du deler kontoen med får ikke mulighet til å overføre eller betale med kontoen.

Video placeholder image

Første bank til å åpne opp

De fleste av oss er kunde i minst to banker, og må derfor forholde seg til flere ulike mobilbanker og apper.

- Snart åpner myndighetene for at du kan samle alle kontoene dine på ett sted – både i helt nye verktøy og apper, men også i andre bankers mobilbanker. Det unike med vår løsning er at du ikke trenger å være kunde hos oss for å ta den i bruk, sier Nygaard.

 

Bra for deg som kunde

Et nytt EU-regelverket, kalt PSD2, trer i kraft i norsk drakt i løpet av 2019. Det regulerer betalingstjenester, og skal bidra til å fremme konkurranse, samt tilrettelegge for enklere og mer sømløse betalingsløsninger.

- For deg som bankkunde betyr dette først og fremst at det vil bli enklere å få oversikt over økonomien din. Du vil for eksempel kunne samle kontoer fra flere banker i én og samme mobilbank, og bruke kun denne for å se saldo, forklarer Nygaard.

Tilbakemeldinger fra deg som kunde er viktig for oss! Les mer om hvordan vi sammen utvikler
Norges beste mobilbank.