Urolige tider - slik kan vi hjelpe deg og bedriften

Mange bedrifter står overfor en krevende situasjon som en konsekvens av koronaviruset.

Dersom bedriften din har likviditetsutfordringer er det viktig at du kontakter din rådgiver i banken for å  diskutere mulige løsninger.

Trenger du avdragsfrihet?

I nettbank bedrift kan dere selv søke om avdragsfrihet hvis bedriften har behov for det.

Hva dekkes av bedriftens forsikringer?

Lurer du på om bedriftens forsikringer dekker driftstap?
Og hva med personalforsikring?

Hva gjør vi med ansatte og pensjon?

Her finner du mer informasjon om hva du bør gjøre med pensjon hvis ansatte blir permittert. 

Må du permittere ansatte?

Her finner du informasjon om hva du bør gjøre dersom du må permittere ansatte.

Endring i offentlige betalingsfrister

Inge Bjørnsvik Løkensgard i SpareBank 1 Regnskapshuset Valhall oppsummerer her utsettelsene på skatte- og avgiftsområdet.

Ta betalt med Vipps

Det er mange som har behov for å løse betaling på nye måter nå. Her er Vipps sine tips.

Dette bør du tenke på

Hvis inntektene svikter eller du forventer at inntektene vil svikte, må du straks gjøre det du kan for å kutte kostnader. Ingen vet hvor lenge problemene vil vare, derfor er det viktig å gjøre grep så snart som mulig.

  • Vurder mulige konsekvenser av situasjonen
  • Se på aktuelle tiltak (alt fra å kutte kostnader, se på kontantstrømmer og permitteringer til å dreie seg mot nye markeder)
  • Innfør tiltak tidlig nok til å skåne bedriften mest mulig 
  • Ved økonomiske utfordringer bør du kontakte banken så snart som mulig. 
  • Hvis du må vurdere permitteringer, husk å sette deg inn i reglene for permitteringer hos Arbeidstilsynet.

Ofte stilte spørsmål

Dere kan søke om avdragsutsettelse i inntil tre måneder. For aksjeselskap kan søknad sendes via innloggede sider i nettbanken. Dersom dere har behov for tilleggskreditt i en periode anbefaler vi at du tar kontakt med din rådgiver.

Dersom bedriften rammes økonomisk av koronavirus kan dere søke om gebyrfri avdragsutsettelse i tre måneder hos vårt leasing-selskap.

Permitterte ansatte kan meldes ut ved driftsinnskrenkninger om ikke annet er avtalt internt i bedriften, dette er i henhold til §4-3 i lov om innskuddspensjon. De kan meldes ut fra permitteringstidspunktet. Dette kan dere selv gjøre i pensjonsportalen. I denne spesielle situasjonen er det også mulig å sette lønn på arbeidstaker som 0 for en periode.

For enkelte bedrifter som nå står i en svært krevende økonomisk situasjon kan endringer i spareprosenten være et alternativ for å redusere løpende kostnader midlertidig, endringen kan gjøres i pensjonsportalen.

For at avbrudds-/driftstapsforsikringen skal kunne erstatte tapt omsetning og inntekt ved driftsavbrudd, må det ha skjedd en erstatningsmessig skade på bedriftens eiendeler eller næringsbygg. Med erstatningsmessig skade mener vi skader som følge av brann, vann, tyveri osv.

Et virusutbrudd som resulterer i tapt/redusert omsetning anses som force majeure, hvor forhold og situasjoner er utenfor de involverte parters kontroll, og erstattes som hovedregel ikke av forsikringen. Slike hendelser er så store og inngripende i samfunnet at det ikke vil være mulig for forsikringsselskapene å håndtere kostnadene. Her må alle bære sine tap og det offentlige må legge til rette for næringslivet slik at flest mulig overlever.

Forsikringsselskapene opplever stor pågang. Her finner du spørsmål og svar om reiseforsikring.

Andre spørsmål? Les mer om forsikring til bedrifter i forbindelse med korona.

Til deg som har spørsmål eller ønsker kontakt med oss

Vi ønsker å bidra til å redusere risikoen for spredning av koronaviruset. Derfor anbefaler vi alle som har spørsmål eller ønsker kontakt med oss om å bruke chat eller telefon.

Vi oppfordrer så mange som mulig av våre kunder å bruke digitale løsninger. Nettbanken og mobilbanken er tilgjengelig døgnet rundt. 

Har du allerede avtalt et møte kan vi gjerne ta det på telefon, hvis du heller ønsker det.

Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen senere!