Konto og betaling

Depositumskonto

Skal du leie bolig, eller leie ut bolig? Da er det vanlig at utleier og leietaker oppretter en depositumskonto sammen. Dette er en sperret konto der leieboeren setter inn penger for å dekke eventuelle skader eller manglende husleie.

  • Pengene betales ikke ut uten at det er avtalt eller enighet om det.
  • Kontoen opprettes i nettbank og signering gjøres elektronisk med BankID.
  • Begge parter må følge lover og regler for å få tilgang til pengene.

Det er utleier som starter prosessen med å opprette depositumskonto.


Derfor er det lurt å ha depositumskonto


Priser

  • Renten er 0,55 % for beløp inntil 1 mill. og 0,65 % for 1 mill. og over.
  • Etableringsgebyr ved opprettelse av depositumkonto i nettbank er 400 kroner
  • Etableringsgebyr ved opprettelse av depositumkonto ved et kontor er 800 kroner

Ungt par ser på hus ved visningsskilt

Når depositumet skal betales ut

  • Gå gjennom boligen sammen for å se om den er i den stand dere avtalte. Bruk gjerne et standard tilbakeleveringsskjema for å være sikker på at dere får med dere alt.
  • Er boligen i avtalt stand, gir huseieren beskjed til banken om at depositumet kan utbetales til leieboeren.
  • Huseieren kan ha krav på hele eller deler av depositumet dersom leietaker ikke har overholdt avtalen i leiekontrakten. Dette kan for eksempel være manglende betaling av husleie, skader utover vanlig slitasje og dårlig vask ved utflytting. 

Lurt å tenke på

Det er lurt at huseier og leietaker går gjennom boligen sammen både ved innflytting og utflytting. Dokumenter gjerne eventuelle mangler med bilde.

Forbrukerrådet sine boligsider finner du standardskjemaer og nyttige veiledninger, både for deg som er leietaker og for deg som skal leie ut. 


Hva lurer andre på?