NYHET! 1. november lanseres IPS – En ny mulighet for deg som ønsker å spare til din pensjon.

- Det er hevet over enhver tvil at alle som er i arbeid i dag absolutt bør spare til sin egen pensjonstilværelse, sier Egil Meland, administrerende banksjef i SpareBank 1 Modum.
- I dag finnes det mange måter å spare til pensjon på og vi anbefaler alle våre kunder til å undersøke hva som passer best for den enkelte. Noen liker å binde sparepengene, andre liker å ta risiko, mens andre igjen liker fleksibilitet. Det som er så bra med den nye IPS er at denne formen for sparing gir deg en skattefordel. Det er altså et insentiv fra staten som skal hjelpe oss i gang med sparing til egen pensjon, sier Meland.

Dette er IPS:
IPS er et nytt spareprodukt som lanseres 1. november. Du bestemmer selv om du vil spare lite eller mye, men du kan spare inntil 40 000 kroner i året. Uansett hvilket beløp du sparer får du 24 % av sparebeløpet igjen på skatten. Det vil si at hvis du sparer 40 000 kroner i år, vil du få tilbake 9 600 kroner neste år. Setter du av en tusenlapp i måneden får du tilbake 2880 kroner.
– Dette er en svært god spareordning for pensjon. Det er mange år siden det var så gunstig å spare til pensjon med skattefordel, sier Ståle Bergland, fagansvarlig plassering i SpareBank 1 Modum.

Forbeholdt pensjonstiden
Du skatter ikke av avkastningen mens du sparer og trenger heller ikke betale formueskatt for oppspart beløp, men siden sparepengene er forbeholdt pensjonstiden, binder du sparepengene dine frem til du fyller 62 år, og utbetalingen skjer fram til fylte 80 år.
– Er du en som synes det er vanskelig å spare langsiktig, og som tar litt fra sparekontoen både nå og da, er IPS en gunstig og forutsigbar sparemåte som sikrer at pengene går til det formålet de skal, sier Bergland og tilføyer:
– Men i og med at pengene er bundet til du er 62 år, er det viktig at du tenker over hvilket beløp du ønsker å spare.

Spar penger på å spare
Belønningen fra staten kan sees på som et slags «lån» som må tilbakebetales når du tar ut pensjonen, men som du har fått avkastning av i alle årene du har spart. På denne måten sparer du penger på å spare. En annen stor fordel med IPS er at når du begynner å ta ut pengene, beskattes de kun som alminnelig inntekt, som i 2017 er 24 %, og ikke som en pensjonsinntekt.

Hvem kan opprette IPS?
Pensjonsreformen som kom i 2011 gjør at pensjonen fra folketrygden blir mindre. Dette vil ramme samtlige av oss, og for å opprettholde den levestandarden vi er blitt vant med, må vi sette av penger til pensjon selv også.
Alle mellom 18 og 75 år, som er skattepliktige i Norge kan opprette en IPS-konto.
Bergland mener dette er en gavepakke for alle som ønsker å spare til pensjon og som synes det er greit å binde pengene til pensjonstiden.
Samtidig finnes det flere måter å spare til pensjon på, ofte varierer hva som er den beste spareformen med hvilken livssituasjon du er i. Ønsker du for eksempel ikke å binde pengene dine, som du gjør med IPS, finnes det andre pensjonsordninger du kan spare i.

Ståle Bergland og Egil Meland i SpareBank 1 Modum er tydelige på viktigheten av å spare til egen pensjon. Nå også med IPS som alternativ.

Espen Tangerud
32 78 19 68 / 918 21 972