Husk at alle kjøretøy som har skiltene på skal ha ansvarsforsikring. Fra 1. mars 2018 får bileiere gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen for hver dag bilen er uforsikret, så det er lurt å huske på forsikringen.
I 2018 ble årsavgiften omdøpt til Trafikkforsikringsavgift til staten. Det er forsikringsselskapene som skal kreve inn den nye avgiften, sammen med betalingen for forsikring av kjøretøy.
Bilforsikringen til selger vil automatisk avsluttes fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding). For deg betyr det at du som kjøper bil er nødt til kjøpe ny forsikring for å unngå dagsgebyr fra Trafikkforsikringsforeningen.
I 2018 ble årsavgiften omdøpt til Trafikkforsikringsavgift til staten. Det er forsikringsselskapene som skal kreve inn den nye avgiften. Det vil si at årsavgiften slik man kjenner den fra tidligere ikke lengre eksisterer som en årlig faktura, men som en avgift som nå blir krevet inn sammen med betalingen for forsikringen av kjøretøyet ditt.
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest.
Sett ut varseltrekant.
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47 915) 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Greit å tenke på
I alle våre forsikringer som har kasko, del- og minikasko, inngår veihjelp i Norge og i Europa.
Med toppkasko inngår også leiebil hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelp og reparasjon.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du kan justere opp kjørelengden for bilforsikringen i nettbanken, mobilbanken eller i kundeportalen. Det er viktig å følge med på at du ikke kjører lenger enn den kjørelengden du har satt. Erstatningen kan bli redusert dersom du kar kjørt lengre enn avtalt og det skjer en skade.
Nei, nå trenger du ikke gi oss beskjed om at bilen er solgt eller avskiltet. Vi får beskjed automatisk, og stopper din bilforsikring.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Grønt kort bestiller du ved å logge deg inn i enten forsikringsoversikten, i nettbanken eller mobilbanken. Der finner du informasjon og mulighet for å klikke deg videre til bestillingsskjema, dette ser slik ut:
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Bonus på bilforsikringen kan arves eller deles mellom gifte, samboere og partnere.
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen.
Er du usikker på om du har dekning for sjåfører under 23 år kan du sjekke forsikringsoversikten i nettbank, mobilbank eller kundeportal.
Erstatningen kan bli redusert dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Kvitteringer for stjålne eller ødelagte gjenstander
Ring oss på (+47 915) 02300
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Greit å tenke på
Ikke la verdifulle ting ligge i bilen, pass også på at annen bagasje ikke er synlig. Parker bilen på et trygt sted.
Hvis bilen er meldt stjålet til politiet og til oss, tar det 21 dager før bilen anses som borte. Det vil si at det er først nå du kan få utbetalt erstatning. De 21 dagene gir politiet tid til å spore opp bilen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
1. Tenk på sikkerheten først Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
Ring politiet: 112
2. Dokumenter hendelsen Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner. Fyll ut skademeldingsskjema. Konsentrer dere om hva som har skjedd, ikke hvem som har skyld. Hvis du ikke har skadeskjemaet i bilen, beskriv og tegn så nøyaktig som mulig hva som har skjedd og noter all kontaktinformasjon. Ta gjerne bilder av skaden og kollisjonsstedet. Tilkall politi ved konflikter:
Meld fra til politiet: 02800
Er du uenig i hva som kommer frem i skadeskjemaet, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp Vi kan bistå deg hele døgnet. Enten du trenger øyeblikkelig eller praktisk hjelp, melde inn skade eller bestille veihjelp.
Ring oss på (+47) 915 02300
4. Hva skjer etterpå? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Greit å tenke på
I våre forsikringer som har kasko, del- og minikasko, inngår veihjelp i Norge og i Europa.
Det er påbudt å ha refleksvest og varseltrekant i bilen. I tillegg er det lurt å ha skademeldingsskjema, lommelykt, penn og papir.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
1. Dokumenter hendelsen
Skriv ned hva som har skjedd, hvor og når. Ta vare på alle kvitteringer for utgifter du har hatt i tilknytning til skaden. Er du uenig i hva som kommer frem i skadeskjemaet, merk og beskriv dette i punkt 14.
2. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp
Vi hjelper deg hele døgnet. Kontakt oss før du starter reparasjon av skaden. Vi samarbeider med kvalitetssikrede partnere.
Ring oss på: (+47 915) 02300
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Tusen takk til alle våre kunder! Norsk kundebarometer (2019) har nok en gang kåret SpareBank 1 til bransjevinner i kategorien skadeforsikring, med 5 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest fornøyde og lojale forsikringskundene for tredje året på rad. Våre kunder er også de mest fornøyde kundene etter skadeoppgjør for fjerde året på rad, ifølge EPSI 2018.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}