Oppdatering av kundeinformasjon personlig næringsdrivende

Hvorfor fikk du meldingen?

Du har et enkeltpersonforetak (ENK) med kontoer i SpareBank 1 Modum, men vi mangler tilstrekkelig informasjon om foretaket. Vi er lovpålagt å sørge for at vi har oppdatert kundeinformasjon, og alle kunder må derfor svare på noen spørsmål om forventet bruk av banken.

Vi beklager ulempen dette medfører, men håper på forståelse for at dette er nødvendig for å forebygge hvitvasking, terrorfinansiering og identitetstyveri.

Slik kan du oppdatere din kundeinformasjon

Hvis du har BankID kan du besvare spørsmålene ved å logge inn i nettbanken

Dersom dine kontoer er sperret må du ta kontakt med oss etter du har oppdatert din kundeinformasjon. Fyll ut dette kontaktskjemaet eller ring oss på telefon 915 02270, hverdager 09.00-15.00.

Hvis du ikke har BankID kan spørsmålene besvares skriftlig og returneres per post. Skriv ut dette skjemaet, fyll det ut og send ferdig utfylt og signert skjema til: SpareBank 1 Modum, Postboks 114, 3371 Vikersund.

Har du spørsmål knyttet til oppdatering av kundeinformasjon? Kontakt oss på 915 02270 hverdager mellom kl. 09.00-15.00 eller fyll ut dette skjemaet


Ofte stilte spørsmål

  • Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.

    Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sørge for at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre.

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.

  • Dersom vi ikke mottar oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil ditt kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen.

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet.

    Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse.