Spink er den nye mobilbanken for barn og unge, der det er enkelt å se eget pengebruk og sparing. For å bruke Spink-appen, må barnet være under 15 år og ha eget bankkort.
Oversikt på mobilen
Spink gir barnet oversikt over hva pengene er brukt til, og hvor mye som er igjen på kortet.
Læring og trygghet
Med eget kort lærer barnet om pengebruk, sikkerhet, og sparing.
Sparing
Barnet får en egen sparekonto, og kan sette opp sparemål i Spink-appen.
Hurra - dere er i gang! En sms med nedlastingslenke sendes nå til dette nummeret. Lykke til!
Oisann, noe gikk galt... SMS-en ble ikke sendt. Vi jobber for å fikse problemet. Prøv igjen om en liten stund.
Oisann, vi har gått tom for lenker å sende ut. Vennligst prøv igjen senere.
Flere barn som ønsker seg Spink?
Last ned Spink på barnets mobil
Legg inn telefonnummeret til barnet ditt, og få tilsendt lenke til nedlasting i AppStore eller Google Play.
For å bruke Spink må barnet ha bankkort hos oss.
Har ikke bankkort
Vi har samlet alt barnet trenger i en bankpakke for barn mellom 6 og 12 år. Barnet får eget kort, Spink og to sparekontoer. Er ikke barnet kunde fra før, ordner vi det samtidig.
Vi har samlet alt barnet trenger i en bankpakke for barn mellom 6 og 12 år. Barnet får eget kort, Spink og to sparekontoer. Har barnet kort fra før er det bare sparekonto som mangler.
Med Spink-appen får barn enkelt oversikt over egne penger. Barnet kan ikke betale i Spink, men kan:
Sjekke saldo og se hva pengene har blitt brukt til.
Få ukes- og månedsoppsummeringer.
Be foreldre om penger.
Få en egen sparekonto og lage egne sparemål.
Overføre penger til sparekontoen.
Hva lurer andre på?
Spink er laget for barn mellom 6 og 15 år, med hovedfokus på de mellom 8 og 14 år. Appen kan brukes av både iPhone og Android-telefoner. Første gang tjenesten skal aktiveres må en forelder logge på med sin BankID, og barnet må sette opp en egen pin-kode for senere innlogging.
For å kunne bruke Spink må man være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en egen sparekonto.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Det koster ingenting å laste ned eller bruke Spink. Det koster heller ingenting å ha bankkort for barn fra SpareBank 1.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
I Spink får barnet enkelt oversikt over sine egne penger. De kan se saldo på kortet, få ukes- og månedsoppsummering av forbruket sitt, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved bruk av sparemål. Barnet kan også overføre penger mellom kort-konto og sparekonto, samt be foreldre om penger. Foreldre kan følge med på barnets kontoer fra sin egen mobilbank eller nettbank.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Beløpsgrensen er 1.000 kroner både for varekjøp og minibankuttak per 4 dager. Det betyr at hvis du kjøper for 1.000 kroner på mandag, så må du vente til fredag med å kjøpe for nye 1.000 kroner.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Ja. Maks beløp for kontantuttak og varekjøp i butikk per fire dager er 1.000 kroner.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Barnet legger inn navn, bilde og fødselsdato. Dette lagres kun på telefonen. De eneste dataene som samles inn er de som må registreres for å sette opp funksjonalitet i appen.
Ved førstegangsinnlogging må foresatt registrere sitt telefonnummer og barnets fødselsdato. Dette for å kunne lage pinkode og begrense eventuell funksjonalitet. I tillegg har barnet mulighet til å legge til navn og nummer på en foresatt, for å kunne sende meldinger og be om penger.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Tilgangen kan være fjernet i din mobil/nettbank. Det kan også skyldes manglende fornyelse av tilgang. Tilgangen du gir når du logger inn med BankID må fornyes minst hver 6. måned, og har du ikke gjort det innen fristen må man logge inn på nytt.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du kan enkelt legge til barnets egen sparekonto. Da kan barnet lage egne sparemål og selv overføre penger fra kortkonto til sparekontoen.
Foreldre har innsyns- og disposisjonsrett og kan følge med på sparingen i sin egen mobil- og nettbank. Siden barnet disponerer kontoen, anbefaler vi at den ikke benyttes til pengegaver som foreldre eller giver ikke ønsker at barnet selv skal kunne disponere.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
I barnets app, på ‘Min profil’, kan du fornye tilgangen med BankID. Tilgangen må fornyes av samme forelder som satte opp appen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Det er ingen funksjon for å overføre penger ut av Spink. Vi anbefaler likevel at foresatte stenger tilgang til appen. Dette kan gjøres ved å gjør følgende; logge seg inn i mobil- eller nettbanken → innstillinger → Tilkoblede enheter → Deaktiver App: Barns økonomi
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
På baksiden av kortet står kortholders navn og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en gyldighetsdato på kortet. I signaturfeltet på baksiden kan kortholder signere, men dette feltet har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Ja. Maksgrensen i utlandet per fire dager er 1.000 kroner for varekjøp og minibankuttak samlet.
Slik lærer du barn om økonomi når de ikke kan se pengene
Nå som kontanter blir mindre vanlig ser vi at det er behov for at barn og unge får mulighet til å lære om kortbruk og skaffe seg oversikt over penger som de ikke kan se fysisk. Sjekk våre tips og råd til hvordan du kan lære barnet om penger i en digital økonomi.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Sendt
",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}