Det oppstod en uventet feil. Vennligst prøv på nytt.
Søket ditt ga ingen treff. Vennligst prøv på nytt.
Spinn
For å ta i bruk Smart bilforsikring trenger du Spinn-appen på mobilen og en smartplugg i bilen.
Finn ut hvem i familien eller blant venner som er best bak rattet.
Enkel oppkobling til veihjelp hvis uhellet er ute.
Status på bilbatteriet med kvalitet, lading og hvilespenning.
Last ned Spinn-appen
Smart bilforsikring er en tjeneste fra SpareBank 1 som gir deg oversikt over egen kjøring via Spinn-appen. Spinn laster du ned gratis i App Store for iPhone-telefoner og Google Play for Android-telefoner.
Du får tilbakemeldinger på kjøringen din og kan forbedre bilens kjørescore. Du vil se om du bremser, akselererer eller svinger for hardt. Vi registrerer ikke bilens lokasjon.
Gjennom bilens dagbok vil du få oversikt over all data som Spinn har samlet inn om din bil. Du får kjørescore per dag, måned og år. I tillegg ser du kjøretid og kjørelengde.
Få tilgang til den samme informasjonen om motoren din som en bilmekaniker kan hente ut via diagnoseprogram. Les av verdiene fra bilen din, direkte i Spinn-appen.
Nå kan du sjekke kvaliteten på bilbatteriet med mobilen fra sofaen eller kontoret. Batterifunksjonen gjør at du kan sjekke status på selve batteriet og om bilen lader batteriet som den skal eller ikke.
Alle biler har en diagnoseport som kan brukes til å lese data fra bilen. For å lese data og registrere kjøreatferden bruker Spinn en smartplugg fra TomTom.
Smartpluggen lagrer blant annet distanse, tid, hastighet og hvordan føreren av bilen gasser, bremser og svinger. Så overfører smartpluggen dette til Spinn-appen via Bluetooth, og videre til SpareBank 1.
Data for alle turer registreres, uavhengig av hvem som kjører og om mobilen er med i bilen.
Enkel å sette inn i bilen
Når du har bestilt Smart bilforsikring får du tilsendt smartpluggen i posten. Last ned Spinn-appen og sett inn smartpluggen i bilen din - så er du i gang!
Hvem kjørte best?
Hvilke fylker og byer gjorde det best, og dårligst? Hvilke bilmodeller trakk opp, og ned snittet?
Du logger inn i appen ved å bruke samme mobilnummer som du benyttet da du bestilte Smart bilforsikring med Spinn-app. Du får SMS-kode til innlogging i appen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Sjekk at du har brukt samme mobilnummer som da du bestilte Smart bilforsikring. Mottar du ikke koden til Spinn-appen på SMS, kan du ta kontakt med oss for hjelp på telefon 21 02 54 37 eller spinn@sparebank1.no
For å laste ned Spinn-appen kan du ha en iPhone med iOS 9.0 eller nyere eller en Android-telefon med AOS 5.0 eller nyere.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Hvis telefonnummeret har blitt sperret fordi du har forsøkt for mange ganger, må du ta kontakt med oss for å få det låst opp. Det kan du gjøre ved å ringe oss på telefon 21 02 54 37 eller sende e-post til spinn@sparebank1.no
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Spinn-appen er utviklet av et utviklerteam i innovasjonsmiljøet i SpareBank 1.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Smartplugg
Bilprodusentene åpner opp for at tredjeparter kan hente ut data fra bilen gjennom diagnoseporten. Dette har vært standard siden 2004. Bruk av TomToms smartplugg påvirker ikke garantien på bilen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Hvis du går gjennom oppsettet i Spinn-appen og får opp feil eller ikke får det til, kan du ta kontakt med oss for hjelp på telefon 21 02 54 37 eller spinn@sparebank1.no.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Nei, bestilling av smartplugg er uten ekstra kostnad. Smartpluggen har en verdi på 500 kroner.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Når du har mottatt smartpluggen fra oss setter du den inn i bilens diagnoseport. En bruksanvisning i Spinn-appen vil vise deg hvordan du gjør dette i akkurat din bil. Ring oss på telefon 02300 (tastevalg 4) eller send e-post til spinn@sparebank1.no hvis du trenger hjelp.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
En smartplugg er en liten brikke du kobler til diagnoseporten i bilen din. Pluggen innhenter og sender informasjon om kjøringen din til Spinn-appen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Bilprodusentene åpner opp for å hente ut data fra bilen gjennom diagnoseporten. Dette er en standardisert port i bilen som produsentene er lovpålagt å ha. Diagnoseporten er en kontakt i bilen din hvor smartpluggen skal settes inn. Den er som regel plassert under rattet og er ofte merket OBD (forkortelse for On-Board Diagnostics). OBD får data fra f.eks. motor og girkasse, og kan gi beskjed ved feil.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Smartpluggen kobles til Spinn-appen via Bluetooth. Du må åpne appen og aktivere Bluetooth og mobildata.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Smartpluggen henter kun ut informasjon fra bilen. Den sender ikke data til bilen og vil dermed ikke påvirke bilens kjøre- og styringssystem.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Har du ikke har mottatt smartpluggen i løpet av 5 dager etter du bestilte, kan du ta kontakt med oss på telefon 21 02 54 37 eller spinn@sparebank1.no
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
TomTom er valgt etter en omfattende prosess hvor en rekke europeiske og amerikanske leverandører ble grundig vurdert og testet. TomTom er en fremtidsrettet leverandør som har produkter av høy kvalitet, og deres fokus på datasikkerhet og personvern har vært avgjørende for vårt valg.
Samtidig er TomTom en anerkjent merkevare med bred erfaring fra leveranser til bilindustrien. Det har også vært viktig for oss med tanke på fremtidige muligheter.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Ja, det er trygt å bruke smartpluggen. Vi har valgt en robust løsning fra TomTom som er godt sikret mot hacking. De er flere grunner til dette, de to viktigste er:
1. Smartpluggen fra TomTom er ikke knyttet direkte mot mobilnettet eller internett, men kommuniserer med bileierens telefon gjennom Bluetooth. Det betyr at det ikke er mulig å få kontakt med pluggen uten å være svært nær bilen. Det finnes eksempler på at Bluetooth-plugger er hacket, men de mangler det andre viktige sikkerhetselementet.
2. Vår smartplugg kan kun utføre de kommandoene som er hardkodet pluggen. Det betyr at den kun kan lese de dataene fra bilen som den er forhåndsprogrammert til å lese. Den eneste måten å endre dette på er gjennom en oppdatering av pluggens såkalte fastvare som må være digitalt signert på TomToms servere.
Det finnes andre typer smartplugger enn vår som for eksempel kan oppdateres direkte fra en app - det er dingser man bør tenke seg godt om før man setter i bilen.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Personvern
Smart bilforsikring samler bare inn data om bilen din og hvordan den blir kjørt. Informasjonen eller dataene som blir overført er: Start og stopp, hvor lenge bilen går på tomgang, hvor langt den kjører, oppbremsinger, krengninger, akselerasjon, batterinivå og data om bilens motor. Vi bruker bare data som er absolutt nødvendige for å hjelpe deg til å kjøre med flyt, slik at du kan bli en tryggere sjåfør og oppnå bonus for kjøringen din. Vi registrerer for eksempel aldri hvor du befinner deg.
SpareBank 1 får ikke overført data om enkeltturer. Det smartpluggen gjør er at den «teller opp» antallet hendelser (brems, akselerasjon, krenging og lignende) per dag. Det er disse dataene SpareBank 1 benytter for å vurdere bilens kjøring, og som gir deg høy eller lav kjørescore – som igjen vil påvirke hvor stor prisfordel du vil få på bilforsikringen gjennom året.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Dataene som sendes fra smartpluggen til Spinn-appen og videre til SpareBank 1 Forsikring er kryptert hele veien. Dataene viser kun det som har med kjøringen av bilen å gjøre. Dette vil danne grunnlaget for bilens kjørescore, og dermed hva du skal betale for bilforsikringen.
Du kan selv se de samme dataene i Spinn-appen, slik at du kan bli kjent med egen kjøreatferd og lære hvilken kjøring som gir god flyt og trygg kjøring, og dermed høyere kjørescore.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
SpareBank 1 er ansvarlig for alle data som hentes inn og overføres i din Smart bilforsikring. Det er likevel du som sitter i førersetet – det er din forsikring. Du kan få innsyn i alle data vi har registrert. Og husk at alle data vil bli slettet når de ikke lenger er relevante for forsikringsprisen din, eller etter at du eventuelt sier opp din Smart bilforsikring. Vi lagrer dataene dine i inntil 15 måneder. Hvis du selv ber om det kan du få tilgang til kjøredataene dine i Spinn-appen i inntil tre år. Du har førstehåndstilgang til dataene gjennom Spinn-appen, hvor du kan følge med og få oversikt over de registrerte kjøredataene.
SpareBank 1 får aldri overført data om enkeltturer. Det som skjer er at smartpluggen «teller opp» antallet hendelser per dag. Det er disse tallene vi benytter for å vurdere din kjøring og som gir deg høy eller lav kjørescore.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Informasjonen som hentes fra bilen blir kryptert allerede i smartpluggen, før de overføres via Bluetooth til din smarttelefon og videre til vår underleverandør TomTom. Der blir dataene dekryptert og sendt til forsikringsselskapet som gjennomfører scoreanalyser.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Smartpluggen fra TomTom beskytter dataene fra bilens kjøring med såkalt hybrid kryptering (AES-256/Galois Counter Mode (GCM)) og med en privat «nøkkel» for hver smartplugg gjennom RSA-1024.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Data eller informasjon om bilens kjøremønster fra smartpluggen vil aldri bli brukt i skadeoppgjør. De som jobber med skadeoppgjør vil ikke engang ha tilgang til disse dataene. Data fra smartpluggen skal bare være tilgjengelig for prising av din bilforsikring.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Datatilsynet har gitt SpareBank 1 konsesjon til å håndtere data om kjøremønstrene fra våre kunder med Smart bilforsikring. Tilsynet ser positivt på at dataene ikke forteller hvor bilen er – ut fra datasikkerhet og personvernhensyn.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}