Har du mottatt melding om oppdatering av legitimasjon?


Her finner du informasjon om hvordan du bidrar til samfunnsdugnaden mot kriminalitet og hvitvasking av penger.

Hvorfor fikk du meldingen?

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen din. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester – og også denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig. Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet.

Det betyr at du må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år og vi kjenner deg godt. 

Video placeholder image

info

Slik legitimerer du deg på nytt


info

Slik svarer du på noen spørsmål om hvordan du bruker banken


Vil du avslutte ditt kundeforhold hos SpareBank 1 Nord-Norge?

Har du BankID og ønsker å avslutte kundeforholdet ditt? Benytt dette skjemaet.  Har du ikke BankID, fyll ut og send inn dette skjemaet.

Har du lån, forsikringer eller mange kontoer anbefaler vi at du tar kontakt med ny bank for å fylle ut bankbytteskjema.

Har du fått melding om sperring av nettbank eller konto?

Les mer her

Oppdatering av kundeinformasjon for bedriftskunder, lag og foreninger?

Les mer her


Ofte stilte spørsmål

  • Myndighetene har skjerpet kravene til at bankkunder skal legitimere seg. De har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen din. Dette er beskrevet i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet.

    Hvis du har mottatt en henvendelse fra oss, er det fordi vi ikke har legitimasjon i vår arkiver som tilfredsstiller bankens og lovens krav. Det betyr at du må legitimere deg på nytt, selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år og vi kjenner deg godt.

  • Myndighetene har bestemt at vi også er pålagt å ha kjennskap til hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig. Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet.

    Det betyr at du må svare på noen spørsmål, selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år og vi kjenner deg godt.

  • Du kan legitimere deg på flere ulike måter. Du kan for eksempel sende oss et bilde av din legitimasjon (se informasjon om hvordan du kan legitimere deg litt lenger opp på denne siden). Dersom du allikevel er forhindret fra å overholde fristen, kan du ringe oss på 915 02 244, tastevalg 7 mellom klokken 08.00 og 16.00 alle hverdager.  

  • Når myndighetene krever at norske bankkunder har legitimert seg overfor banken, er det flere typer legitimasjon som er godkjent. Det er mulig å legitimere seg med blant annet pass, norske førerkort og nasjonalt ID-kort fra EU/EØS-land.

    Samtidig er det slik at du som hovedregel må ha et pass for å benytte deg av enkelte av våre produkter og tjenester. Dette gjelder blant annet BankID og bankkort med bilde. Dersom du benytter deg av disse tjenestene våre, anbefaler vi deg å legitimere deg med pass.

  • Dersom du ikke har gyldig pass, kan du legitimere deg med annen legitimasjon. Bestilling av nytt pass gjør du hos politiet. Se politiet.no for mer informasjon. Når du har fått nytt pass kan du stikke innom oss for å få det registrert.

  • Dersom du har utenlandsk pass/reisebevis/utlendingspass kan det hende at du i tillegg må fremvise oppholdskort eller registreringsbevis for EU/EØS-borgere. 

  • Alle norske banker er pålagt å ha tilstrekkelig legitimasjon på sine kunder. Det har norske myndigheter bestemt gjennom lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, og gjennom krav som stilles ved utstedelse av elektronisk signatur som BankID og utstedelse av bankkort med bilde.

    Vi jobber kontinuerlig med dette, og kontakter alle kunder som vi ikke har korrekt registrert legitimasjon på. Vi trenger derfor din hjelp for å forbedre oss og oppdatere arkivet vårt.

  • Mange kunder er allerede tilstrekkelig legitimert og vil derfor ikke få denne beskjeden. 

  • Alle kunder må ha gyldig legitimasjon. Dersom du ikke har gyldig pass, kan du legitimere deg med annen legitimasjon. Når du har fått nytt pass kan du stikke innom oss for å få det registrert.



Viktig! Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller på usikre nettsider

Personlig oppmøte er dessverre eneste mulighet for at legitimasjonskontrollen skal være gyldig. Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsider. Har du mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta raskest mulig kontakt med oss.

Hvis du har spørsmål om behandlingen av personopplysninger i forbindelse med dette kan du lese mer i bankens personvernerklæring.