Sikker bruk av nettbank og mobilbank

Det finnes noen som sprer virus og ondsinnet programvare for å svindle deg for penger. For å gjøre det tryggere å bruke nettbank og mobilbank, kan du følge disse tipsene.


1. Hold programvare og apper oppdatert

Installér et godt sikkerhetsprogram på datamaskinen og mobilen din. Det kan også kalles virusprogram eller antivirus program. Eksempler på viktige funksjoner er:

  • Brannmur
  • Innbruddsdeteksjon
  • Foreldrekontroll
  • Vurdering av rettigheter og apper (for mobil og nettbrett)
  • Isolering og logging av hendelser

Når det kommer sikkerhetsoppdateringer på programmer, operativsystemer eller apper, bør du installere disse så fort som mulig. På mobilen er det enklest å sjekke at de automatiske oppdateringene fungerer. På datamaskin anbefaler vi å aktivere automatisk oppdatering av programvare – for eksempel Microsoft Update.

Du bør også oppdatere programmer som:

Skulle du likevel få virus på datamaskinen, anbefaler vi at du ikke bruker nettbanken før du har fjernet dette. Trenger du hjelp, kan du kontakte din dataleverandør eller se om du finner svaret på nettvett.no.

Mobilen er også en liten datamaskin

Det er viktig å holde apper, programvare og operativsystem oppdatert på mobilen også. Da er det tryggere å bruke mobilbanken og de andre appene våre.


2. Vær kritisk til ukjente programmer og apper

Kjenner du ikke til programmet du er i ferd med å starte? Eller enda verre: Kjenner du ikke til kilden som programmet kommer fra? Vær oppmerksom på at nettlesertillegg- eller utvidelser, skjermsparere og annen gratis programvare i mange tilfeller er kilder for virus og ondsinnet kode.

Last kun ned apper fra Apple App Store eller Google Play. Les omtale av appen før du installerer. Andre brukere kan ha negative opplevelser med bruk av appen. Hvis appen ber om tillatelser den ikke bør ha behov for, bør du vurdere om du skal installere den. 


3. Vern om passord og koder, og husk å logge ut

Passord og koder bør ikke skrives ned, men huskes. Hold de tett til brystet og ikke gi de til andre – heller ikke til noen som utgir seg for å være fra banken eller politiet. 

Hvis du bruker engangskode-brikke, må du passe på at andre ikke får tak i den. Det er bare du som skal ha tilgang til kortene og kodebrikken din.

Husk å logge ut

Logg alltid ut av nettbanken og mobilbanken med logg ut-knappen. Da er du helt sikker på at forbindelsen blir avsluttet. 


4. Vær kritisk til ukjente e-poster, programmer, lenker og datamaskiner

Mann mister laptop. Illustrasjon.

Får du e-poster som inneholder ukjente vedlegg eller lenker, bør du være forsiktig med å åpne dem. Slike e-poster brukes ofte for å spre ondsinnet programvare, eller for å sende deg til nettsider som svindler deg. 

Det er ganske enkelt å forfalske en e-post, og utgi seg for å være fra kjente avsendere, som for eksempel banken din. Lenker i slike e-poster kan lede inn på falske nettsider, der noen forsøker å fralure deg passord og sikkerhetskoder. Benytt forhåndslagret snarvei til banken, eller skriv inn adressen vår direkte i nettleseren. 

Hvis innholdet i en e-post er for godt til å være sant, er det som oftest det. Du har også liten kontroll over sikkerheten på en datamaskin på internettkafé eller liknende. Vi anbefaler ikke at du benytter datamaskiner som du ikke har kontroll på til å logge inn i nettbanken din. 


5. Tenk over hvilke spor du setter

Det er større risiko for å bli svindlet hvis du blir kontaktet vedrørende noe som er relevant for deg, eller noe som nylig har skjedd i livet ditt. Vær forsiktig med hva slags informasjon du legger ut på sosiale medier og andre nettsider. Har du for eksempel nylig gått til innkjøp av noe på nett, kan dette føre til at du  mottar falske pakkeposter med ondsinnet kode. 

Husk at en vanlig e-post som du sender til oss, er ukryptert. Disse kan derfor enkelt leses hvis du for eksempel sender dette i dårlig sikrede, trådløse nett på hoteller, kaféer, eller liknende. Vi anbefaler at du aldri sender konfidensiell informasjon, som brukernavn, passord, fødselsnummer, kortnummer, eller mobilnummer, på e-post eller usikre nettsider. Å oppgi fødselsnummer til usikre kilder kan være starten på ID-tyveri og svindelforsøk