Viktig informasjon om BankID

BankID skal nå fungere som vanlig etter en litt ustabil periode. Opplever du likevel at det ikke virker kan du prøve på nytt, litt senere på dagen, eller bruke engangskode-appen. 

Problemene gjaldt for alle nettsteder som bruker BankID til innlogging og signering, og alle BankID'er som er utstedt i Norge. 

Dette kan du gjøre hvis BankID ikke virker:

  • Prøv flere ganger, eller senere på dagen. De som gjør det lykkes som oftest til slutt. 
  • Bruk engangskode-appen. Den fungerer selv om BankID har problemer. Husk å velge engangskode-app i innloggingsbildet.
  • Skal du logge inn på bedrift, kan du bruke BankID på mobil. 
  • Skal du logge inn på nettsteder utenfor SpareBank 1,  for eksempel koronapass eller offentlige tjenester, må du bruke BankID på mobil eller BankID. Hvis du ikke kommer inn, anbefaler vi deg å prøve flere ganger, og gjerne før kl. 09.00 eller etter kl. 19.00. 
  • Se oppdatert informasjon på bankid.no
     

NB! Svindlerne prøver ofte å utnytte feil. Slik slipper du å bli lurt

Spørsmålikon med bakgrunn.

Ofte stilte spørsmål

BankID skiftet nylig driftsleverandør, og det å flytte en kompleks og sikker tjeneste som BankID til ny leverandør er ikke mulig uten noen innkjøringsutfordringer og justeringer.

Utfordringene har imidlertid vært noe større enn ventet, og Vipps og leverandøren har så langt ikke lykkes å finne feilen. Det jobbes nå intensivt, og med ekstra ressurser, for å gjøre de riktige justeringene som kan stabilisere tjenestene igjen.

Når mange logger inn med BankID blir den tregere, og flere opplever at BankID «henger» uten at de får tastet inn noe som helst. Andre får tastet inn, men får feilmelding BID-20b0 eller 2031.

Periodene med høyest trafikk på BankID er fra rundt kl. 09.00 og frem til rundt kl. 19.00 på kvelden.

Får du feilmelding BID-20b0 eller 2031, trenger du ikke å kontakte banken din. Prøv flere ganger eller bruk engangskode-appen i SpareBank 1 sine tjenester. Husk å velge engangskode-appen i innloggingsbildet. Engangskode-appen har fungert fint i hele perioden.

Engangskode-appen kan dessverre ikke brukes til signering. Hvis du må bruke BankID, men ikke får tastet inn noe, prøv igjen litt senere. For å unngå køen som oppstår midt på dagen, kan du logge på før kl 09.00 eller etter klokken 19.00. Da fungerer BankID som oftest som vanlig.

BankID har nylig skiftet driftsleverandør for å få en ny og moderne plattform som gjør at tjenestene skal være rustet for økt bruk og bedre stabilitet fremover. Selve overgangen og dagene etter flyttingen gikk fint, men i de siste ukene har BankID hatt begrenset tilgjengelighet hver dag når trafikken blir høy.

Det jobbes intensivt fra både Vipps og leverandør med ekstra ressurser på plass for å finne og fikse feilen. Dessverre har man ikke kommet frem til hva feilen er ennå. Sikkerheten i løsningen er veldig viktig, og de må trå varsomt for å finne feilene. Hovedfokus er å rette feilene så fort som mulig.

Som leverandør av BankID beklager Vipps  at dette oppleves som frustrerende, og vi kan bare be om at dere som bruker BankID har litt tålmodighet frem til løsningen er fullstendig stabil igjen.  

Alle tilgjengelige ressurser jobber nå med å komme til bunns i årsakene til at det oppstår problemer. BankID er en kompleks tjeneste med høy sikkerhet og strenge prosedyrer som må følges før man kan gjøre endringer.

For å ivareta sikkerhet og prosedyrer vil det gjerne ta noe ekstra tid å finne og fikse feil enn i andre mindre komplekse løsninger.

BankID er hele Norges ID-løsning med 4,3 millioner brukere, hvorav 2,4 millioner har BankID på mobil. BankID er en elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå for sikker identifisering og signering på nett. BankID benyttes til alt fra nettbank til offentlige tjenester.

Så langt i år er det gjennomført 875 millioner BankID-innlogginger og signeringer, mot 840 millioner året før. Det betyr at BankID brukes rundt 2,5 millioner ganger hver dag, og bruken av BankID øker år for år.

Med bytte av leverandør har BankID-tjenestene fått en nødvendig oppgradering til en ny og moderne plattform som kan gi mer stabile tjenester også i fremtiden.  

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }