Lillebakks eventyrlige vekst

Stor satsing på utvikling har gitt Lillebakk AS den veksten alle gründere drømmer om. Men det er fortsatt bare starten for den ambisiøse bedriften.

Lellebakk AS bestemte seg for å vokse

Brødrene Frode og André Lillebakk har opplevd et veksteventyr med Lillebakk AS. 

– Vi hadde ikke sett for oss dette, sier CEO Frode Lillebakk om bedriften som har økt omsetningen fra 600.000 kroner til 17 millioner kroner på bare fem år. Her kommer han med suksessoppskriften.

Omsetningen har skutt i taket, antall ansatte har gått fra 1 til 12, og merkevaren deres – LINSiGHT – får stadig flere brukere. 

Bedriften har vokst fort

Det er ikke lenge siden Lillebakk var en liten automasjonsbedrift med tilhold i Molde, og for fem år siden var Frode Lillebakk eneste ansatte. I dag er det etterspørsel etter deres industrielle IoT-plattform i alle landets hjørner.

– I dag er vi 12 ansatte, og vi har vokst til å bli en anerkjent aktør i bransjen, forteller Frode Lillebakk.

Broren Andre Lillebakk kom tidlig med på laget. Sammen har de utviklet det de kaller fremtidens løsninger for digitaliserte prosesser.

Les også: Klar for å vokse? Slik kan du finansiere det

Det viktigste er å forstå kundens problem

Produktet deres, LINSiGHT, kan tilpasses kundenes behov ned til minste detalj. Dette gir et konkurransefortrinn i et krevende marked som stadig ønsker mer automasjon for å effektivisere driften.

– Vi er ikke bare et selskap som lager et digitalt produkt. At vi har erfaring fra flere av kundenes bransjer, har stor betydning. Det gjør at vi lettere kan forstå problemene fra brukernes ståsted, sier Lillebakk.

Lillebakk er ikke i tvil om at bransjekunnskapen har vært avgjørende for rask suksess og en god start med fin vekst for firmaet. Etter det første driftsåret økte omsetningen fra 600 000 til 3 millioner kroner. 3 ble til 6, 8 og 14.

– Kunden må forstå hva produktet vårt kan gi av merverdi. For vår del er det derfor viktig å raskt kunne beskrive verdien de får av digitalisering. Det klarer vi fordi vi kjenner bransjene så godt.

Video placeholder image

Har store ambisjoner for Lillebakk AS

I takt med økt omsetning og flere nye ansettelser vokste også ambisjonsnivået for selskapet. Lillebakk ville være et navn folk forbinder med digitalisering. De ville være navnet.

– For å nå målene våre var vi nødt til å ta markedsandeler tidlig. Vi så at dersom vi virkelig skal bli en stor aktør i denne bransjen, måtte vi fortsette å vokse de neste 3–5 årene, forteller Frode Lillebakk.

Rask vekst fører også med seg voksesmerter. For Lillebakks del betydde det et behov for ekstern finansiering.

– I starten ønsket vi å klare alt helt selv, men vi merket at det var kapitalkrevende å vokse så fort. Arbeidskapitalen ble vanskelig å betjene selv om omsetningen økte. Da måtte vi ha inn investorer, forklarer Lillebakk.

Les også: Fra idé til marked - slik får du fart på vekstfasen (interlinkes ny artikkel)

Søkte etter den riktige investoren

For å få tilstrekkelig og nødvendig kapital, søkte Lillebakk etter investorer i 2017 gjennom et samarbeid med Sensacon, som ga god veiledning og bistand i jakten på den rette investoren.

– At valget falt på Maritech Systems, er vi veldig tilfreds med. Sammen ser vi potensial for veldig store synergieffekter. I kombinasjon med et solid styre mener vi nå at vi er rustet for videre vekst, sier Lillebakk.

Han tror gode referanser var en viktig årsak til at selskapet lyktes i den prosessen.

– Vi hadde store og kjente navn på kundelisten allerede. Og vi tjente faktisk penger, noe som gjorde at investorene så at dette ikke var et langt utviklingsløp, sier han.

Les også: Ansette flere folk? Dette må du vite

Ser lyst på fremtiden

Nå rigger Lillebakk seg for videre vekst. Og de har planen klar:

– Vi skal bygge opp et salgsapparat og bli mer synlige i markedet. I denne fasen handler det om historiefortelling. Vi har vist kundene våre at vi er i stand til å levere. Nå skal vi vise det til resten av verden!

Rådgivning og drahjelp fra Innovasjon Norge

Lillebakk-ledelsen har ikke vært redd for å utfordre seg selv, og har søkt gode råd og drahjelp underveis. De trekker spesielt fram Innovasjon Norge som en partner som har gitt mye i samarbeidet.

– De har virkelig lyst til å bidra. I tillegg er de flinke til å se løsninger og til å finne modeller vi kan håndtere, sier Lillebakk.

Gode råd fra Innovasjon Norge om innovasjon og utvikling

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }