hånd med mobil

- Åpner helt nye muligheter for norske bankkunder

Med de nye reglene som trer i kraft 14. september skjerpes konkurransen om å levere de aller beste digitale bank- og betalingstjenestene. Se hva dette betyr for deg. 

- Nå åpnes det en rekke spennende muligheter for norske bankkunder. Endringene er gode nyheter for alle som ønsker seg en bedre oversikt over hverdagsøkonomien, sier Thomas Allan Nygaard, leder for digitalbank i SpareBank 1 Utvikling. 

Han viser til at Norge har innført deler av EU-direktivet om betalingstjenester, også kalt PSD2. Fra 14. september gir dette deg som bankkunde rett til å gi andre banker og godkjente selskaper tilgang til din kontoinformasjon, slik at de kan utføre tjenester på dine vegne. Men hva betyr egentlig dette i praksis?

Alt på ett sted

Både SpareBank 1 Nordvest, andre banker og andre godkjente selskaper, såkalte tredjeparter, kan tilby de nye tjenestene. Dette innebærer først og fremst å gjennomføre betalinger og samle kontoinformasjon på tvers av banker og kundeforhold.

- De fleste av oss er kunde i flere enn én bank. Nå trenger du ikke lenger å forholde deg til massevis av nett- og mobilbanker eller andre betalingsløsninger, men kan samle alt på ett sted – i den appen eller løsningen du liker best, forklarer Nygaard.

Dette betyr for eksempel at du som kunde hos SpareBank 1 Nordvest vil kunne hente inn, få oversikt over og betale fra kontoer i andre banker i vår mobilbank. Dette vil i første omgang inkludere norske og nordiske banker, men på sikt også banker i resten av Europa.

Vær kritisk

Selskaper som ikke er banker kan også tilby slike tjenester. Dette kan være selskaper som Facebook og Google, men helt nye aktører vil også se dagens lys. I likhet med bankene er disse pliktige å sikre at brukernes personlige sikkerhetsinformasjon ikke blir tilgjengelig for andre, og de vil være underlagt tilsyn fra Finanstilsynet, Datatilsynet og Forbrukertilsynet. Likevel er det viktig å være kritisk til hvem du deler din kontoinformasjon med, mener Nygaard. 

- Før du gir andre aktører enn banken din tilgang til din kontoinformasjon, er det viktig å sette deg grundig inn i hvem du gir fullmakt til, og hvordan de ivaretar dine personopplysninger, sier han.

Slik ivaretar SpareBank 1 dine personopplysninger

Dette blir nytt i SpareBank 1s nett- og mobilbank etter 14. september

  1. Kontoinformasjon
    Du vil kunne hente inn konto- og transaksjonsinformasjon fra de fleste andre norske banker, samt utvalgte nordiske banker. Vi vil fortløpende utvide antall europeiske banker basert på etterspørsel.  
  2. Betaling
    Du vil kunne utføre betalinger fra kontoer som du har hentet inn fra andre banker.  
  3. Tilgangsoversikt
    Du vil kunne se og administrere alle tilganger du har gitt under «innstillinger».  

Les mer om de nye reglene her

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }