2015

SpareBank 1 «mobiliserer» ved å kjøpe den norske delen av gründervirksomheten mCASH

– Med dette oppkjøpet styrker vi vår mobilsatsing og blir godt posisjonert for å møte fremtidens digitale kundebehov, sier styreleder Jan-Frode Janson i SpareBank 1-alliansen. I tillegg er det veldig hyggelig å kunne videreføre en norsk gründervirksomhet.

15. oktober 2015

SpareBank 1-bankene kjøper den norske delen av virksomheten mCASH, og overtar dermed 100 000 brukere, over 600 utsalgssteder og teknologisk plattform. mCASH ble lansert i Norge i mars 2014 med:

Appen kan brukes av alle – uansett hvilken bankforbindelse man har.

– SpareBank 1 har en ambisjon om å være best på hverdagsøkonomi for kundene, sier Janson. – Derfor er det viktig for oss å kunne tilby en tjeneste som gjør det enkelt for kundene å kunne håndtere sin økonomi i hverdagen.

Nye tjenester
Med mCASH kan brukerne betale på nett og butikker uten å bruke kort. I tillegg kan brukerne naturligvis overføre penger til barna, spleise på gaver, dele regninger osv. mCASH passer også bra til kontantløse kjøp og salg på loppemarkeder eller innsamling av penger til skoletur og lignende.

– De neste månedene vil vi involvere kundene, slik at vi sammen kan lage enda bedre tjenester enn det mCASH allerede i dag tilbyr, forteller Janson.

Samarbeid med gründere
– Vi har ikke alltid behov for å utvikle alle tjenester selv, men heller samarbeide med andre eller kjøpe løsninger som er gode på spesifikke områder, forteller Janson.  – Vi tror at et samarbeid med innovative nye selskaper er riktig måte å fornye finansbransjen og møte digitaliseringsbølgen på.

– Vi er veldig glade for at nettopp SpareBank 1 velger mCASH og med sin investering viser de at de støtter opp om norsk innovasjon, sier Daniel Döderlein, gründer CEO i mCASH. – Vi er allerede til stede i dagligvarebutikken, på mange skoler og idrettslag rundt om i Norge. SpareBank 1 har en sterk posisjon i lokalmiljøene, så dette er en «perfekt match». I tillegg gir oppkjøpet SpareBank 1 den beste og mest fleksible teknologien for mobilbetaling i Norge, sier Daniel Döderlein.

– Vi er en allianse av lokale og regionale banker som har Norge som marked. Vi støtter allerede i dag mange gründere lokalt, og mCASH passer godt inn i dette verdigrunnlaget, sier Janson.

Hva skjer fremover med tjenesten?
SpareBank 1 kjøper en fullverdig mobiltjeneste som har flere tjenester enn konkurrentene i markedet. Oppkjøpet markerer neste steg for SpareBank 1-alliansens digitale mobilsatsing, og er en videreføring av mobil- og klokkebanksuksessen. – Med dette oppkjøpet blir vi godt posisjonert for å møte digitaliseringen og endret kundeatferd, forklarer Janson.

SpareBank 1 vil bruke perioden frem mot nyttår til å jobbe med å forbedre kundeopplevelsen og design av dagens løsning. Dette gjøres sammen med de eksisterende gründerne, som på sin side kommer til å lansere i andre markeder utenfor Norge fra og med 2016 – uavhengig av SpareBank 1.

– Vi vil se fremover at de etablerte aktørene i større grad vil måtte prøve ut nye tjenester i markedet. Noen tjenester vil lykkes og andre vil feile. – Vi har den holdningen at vi er mer redde for å stagnere enn å feile, avslutter Janson.

mCash-SpareBank-1-vennebetaling-mobilbetaling

Kontaktpersoner:
Jan-Frode Janson, styreleder SpareBank 1-alliansen, tlf 909 75 18
Christian Brosstad, kommunikasjonsdirektør SpareBank 1 Gruppen, tlf 970 80 686
Daniel Döderlein, CEO i mCASH, Mob: 900 17 777

Fakta om mCASH
mCASH er norsk gründerbedrift som var først ute med mobilbetaling i Norge. De har nærmere 100 000 brukere og over 600 butikker (blant annet Bunnpris, G-Sport, Burger King, Moods of Norway).  Tjenesten omfatter vennebetaling, betaling i butikk, betaling på loppemarkeder osv., og netthandel på mobilen. Dette er den mest komplette mobile betalingsløsningen i markedet. SpareBank 1-eide BN Bank har vært med som bankpartner siden begynnelsen av 2014.

Om SpareBank 1-alliansen
SpareBank 1 er en allianse av 16 selvstendige banker som til sammen er Norges nest største finansaktør. SpareBank 1-alliansen er landsdekkende. Bankene er fullverdige leverandører av finansielle produkter og tjenester til privatpersoner og bedrifter.