Svindelforsøk på e-post

Mange har nå mottatt e-post fra svindlere. Disse sendes bredt ut til folk uansett bankforbindelse. Har du mottatt en slik e-post, må du ikke klikke på lenken eller gi fra deg informasjon.


  • 21.07.2016 - Nytt svindelforsøk (phishing)

    OBS!  Har du mottatt en slik e-post, må du ikke klikke på lenken eller gi fra deg personlig informasjon.

    Slik fungerer svindelforsøket
    Svindlere sender ut e-poster hvor de utgir seg for å være banken din, og de ber deg bekrefte mobilnummeret ditt. Verken SpareBank 1 eller andre banker ber deg om å oppgi personlig informasjon på  denne måten. Dette gjør de for å prøve å få tak i dine personlige opplysninger og passordet ditt via en falsk nettside.

    Hvis du har oppgitt denne type informasjon og mener du har blitt lurt, må du kontakte
    oss umiddelbart.

    E-posten ser blant annet slik ut:

     

    Slik kan en falsk nettside se ut:

    Legg merke til at nettadressen som er markert med rødt, er falsk. Trykk på knappen "Les mer om svindel" for å se hvordan du kan sjekke om det er en ekte SpareBank 1-nettside.

Hva er phishing?

SpareBank 1-kunder mottar av og til e-post fra svindlere (phishing) hvor de blir bedt om å oppdatere sin personlige informasjon, for eksempel telefonnummer, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon. E-posten inviterer mottakeren inn på en falsk nettside via en lenke eller vedlegg i e-posten, eller de ber deg ringe et falsk telefonnummer.


Har du fått en e-post det "lukter" svindelforsøk av?

  • Ikke klikk på lenker
  • Ikke klikk på vedlegg
  • Ikke svar på e-posten
Videresend gjerne e-posten til vårt svindelmottak nettsvindel@sparebank1.no før du sletter den. 

Med jevne mellomrom mottar nordmenn svindel-epost. Kriminelle sender ut e-post der de ber deg om å oppgi sensitiv informasjon. Svindlerne prøver å lure deg ved at den e-posten du mottar ser ut som den kommer fra avsender som du har et tillitsforhold til som f.eks banken, nettbutikker, ulike markedsplasser og lignende.

Verken SpareBank 1 eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider. Hvis du har oppgitt denne type informasjon og mener du har blitt lurt, må du kontakte banken umiddelbart. Du kan også se våre nettsider for hvordan du kan sperre kortet ditt utenom bankens åpningstider.

Følg disse rådene
Du skal aldri gi fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, BankID-passord, koder, kredittkortnummer eller PIN-kode) på e-post, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette. Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på nettet. Vi ringer heller aldri kunder for å få denne type informasjon.

Du kan enkelt finne ut om en nettside er sikker for innlogging ved å sjekke følgende:

  • Domenenavnet skal være: sparebank1.no, slik som for eksempel https://www.sparebank1.no og https://eksempeltekst.sparebank1.no
  • Sikker side har https:// i adressefeltet, og dermed et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet (ved siden av nettadressen).

Har du vært så uheldig og sendt inn informasjon, som for eksempel kortinformasjon, passord og koder på den falske nettsiden, må du kontakte banken. Kunder som har gitt fra seg personlig informasjon skal også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoen i en periode, og ta kontakt med kundesenteret hvis dette skjer.

Hva er phishing?
Phishing er en form for nettsvindel der brukere av e-post blir fralurt fortrolig informasjon. Informasjonen kan senere utnyttes til bedrageri. E-posten ser ut til å komme fra et vanlig firma, for eksempel banken din. Hensikten er å lure deg til å gi i fra deg personlig informasjon eller informasjon av økonomisk karakter, som for eksempel brukernavn og passord, personnummer, kredittkortnummer eller bankkontonummer.

Svindlerne kan lure deg til å gi i fra deg informasjon på flere måter. For eksempel kan de oppfordre deg til å svare på en e-post med falsk svaradresse slik at de selv mottar informasjonen fra deg. En annen metode er å oppgi en lenke i e-posten som leder til en falsk nettside der du blir bedt om å gi opplysninger. Nettsiden kan se ekte ut, og for eksempel se ut til å være fra banken din.