Ansette medarbeidere

Det er mye å tenke på når en bedrift skal vokse. De ansatte skal ha gode forsikringer og pensjon. Kanskje skal de ha tilgang til bedriftens økonomi via nettbank eller disponere betalingskort. Her er tips og råd som kan gjøre vekstperioden enklere.


Lurt å tenke på når du skal ansette medarbeidere

Noen bank-, pensjon- og forsikringsprodukter er lovpålagte og andre valgfrie når du skal ansette. Husk at gode personalforsikringer sikrer hjelp til de ansatte hvis noe skulle skje. Det finnes også smarte grep du kan gjøre for å redusere sykefraværet i bedriften.

Dette er lovpålagt

Arbeidsgiver må opprette en skattetrekkskonto når de ansatte i bedriften mottar lønn. I tillegg må alle bedrifter, med noen få unntak, spare til pensjon (OTP) for sine ansatte. Du må også ha yrkesskadeforsikring hvis noen blir syke eller skader seg på jobben.

Sikre de ansatte

Hvis du vil gi ekstra gode fordeler til dine ansatte, kan du vurdere både gruppelivsforsikring og ulykkesforsikring. Disse gir økonomisk hjelp ved ulykke eller død. I tillegg kan det lønne seg å knytte en uførepensjon til pensjonsavtalen. Dette gir de ansatte månedlige utbetalinger i tillegg til folketrygden ved uførhet. Det er også en fordel med reiseforsikring hvis du har flere som reiser i jobben.

Reduser sykefravær

Med en behandlingsforsikring får dine ansatte trygg og rask behandling i det private helsevesen. Du får dermed de ansatte raskere tilbake på jobb etter sykdom.

For å gjøre det enkelt, kan du velge mellom tre ulike pensjon- og forsikringspakker til de ansatte - God start, Tryggere bedrift og Attraktiv arbeidsgiver. Pensjon og forsikringer kan også kjøpes hver for seg.


Hva koster det å ansette?

Når du ansetter må du regne med flere kostnader i tillegg til lønn. Her er et typisk regnestykke dersom den nyansatte har 400.000 kroner i årslønn og det settes av 2 % til pensjon, som er minstekravet.

Årslønn 400.000 kroner
Arbeidsgiveravgift på 12 % av årslønn
48.000 kroner
Pensjon på 2 % av årslønn 8.000 kroner
Arbeidsgiveravgift av pensjonskostnad på 12 % 960 kroner
Yrkesskadeforsikring 2.000 kroner
Feriepenger på 12 % av lønn 48.000 kroner
Total kostnad per år blir* 506.960 kroner

*Tallene er et estimat, variasjoner forekommer

 

Vokser bedriften, samtidig som du har mange baller i luften og trenger litt hjelp til å lande? Vi kontakter deg gjerne for en prat om vekst og ansettelse av medarbeidere.

Se også nyttige guider om temaet på Altinn.


Mann handler på nett. Illustrasjon.

Gi ansatte tilgang til bedriftens økonomi?

Administrator i nettbank bedrift kan enkelt gi en nyansatt tilgang til bedriftens kontoer i nettbanken. Tilgangene kan justeres ved behov. Det er for eksempel enkelt å styre at den nyansatte får innsyn og mulighet til å legge inn betalinger, men at alle betalinger må godkjennes av daglig leder, eller annen person, før de blir utbetalt. Både betaling og godkjenning gjøres fra nettbank bedrift og mobilbank bedrift.

Det finnes også flere muligheter dersom du ønsker at de ansatte skal disponere bankkort eller kredittkort, for eksempel til betaling av reiseregninger.


Melde ansatte inn og ut av pensjon og forsikringer?

Du kan enkelt melde ansatte inn og ut av bedriftens pensjon- og forsikringsordninger. I tillegg får du oversikt over hvilke forsikringer hver enkelt ansatt har, og du kan administrere samtykker og roller for egen bedrift eller tredjepart, for eksempel et regnskapsbyrå.


Effektive og gode løsninger

Bruk den verdifulle tiden på det du kan best, så hjelper vi deg med å finne gode bank- og betalingsløsninger. Vi tar gjerne en prat for å finne frem til løsninger som frigjør tid, slik at bedriftens ansatte kan ha fokus på kunden og inntjening.

Vi forteller deg også om mulighetene du har innen sparing, pensjon, forsikring og investeringer.

Ta deg tid til å få bedre tid.