En telefon, så var bankbyttet i gang

- Det er ikke verre enn å ta en telefon, så starter hele prosessen. Banken gjør alt grunnarbeidet for deg, samtidig som du får bedre oversikt.

Jeg liker å få samlet alt på ett sted, og det får jeg hos SpareBank 1 Østfold Akershus sier Thomas Solberg, daglig leder i Spenst Moss. Her sammen med Mona Magnussen, leder for Bedriftssenteret i SpareBank 1 Østfold Akershus.


Byens største treningssenter med 50 ansatte

Spenst Moss er med sine 3.200 kvadratmeter byens største treningssenter. Det startet opprinnelig i 1983, da med squash og bowling. I dag finnes det 28 Spenst i Norge, alle selvstendig drevet. Senteret i Moss har 50 ansatte, 2.800 medlemmer og omsetter for rundt 15 millioner i året.  

- Vi har store og luftige lokaler med gjennomtenkte løsninger for de ulike treningsavdelingene. Her er det treningstilbud for alle, med alt fra squash og vekter, til spinning, slyngetrening og diverse gruppetimer, og en hel aktivitetspark der barna kan ha det gøy mens foreldrene trener.


Personlig oppfølging

Mange av deres kunder er også kunder i SpareBank 1 Østfold Akershus. Samtidig har Solberg bakgrunn fra idretten og lagt godt merke til banken gjennom forskjellige arrangement han har vært involvert i.

- Vi følte at vi begynte å “miste ansiktene” i den forrige banken. Det tiltalte oss at SpareBank 1 Østfold Akershus hadde så god og personlig oppfølging. At de i tillegg ligger hundre meter fra oss gjør det enda mer personlig og nært. De har et godt rykte her i Moss, der de er med på mye og er gode til å støtte både idrett og kultur.

- Mona hadde jeg møtt flere ganger gjennom årene i forbindelse med deres bidrag til Christian Frederik-løpet, og det var der jeg i fjor sa til henne “vi burde jo være kunde hos dere”. Og hun svarte selvfølgelig “ja, det burde dere”.


Enkel overgang og bedre oversikt

Det fikk ballen til å rulle fort. Av praktiske årsaker ventet de med overgangen til årsskiftet, og da valgte Solberg også å skifte bank privat.

- Overgangen gikk kjempefint, og i løpet av en måneds tid hadde vi fått flyttet over alt fra konti, forsikringer, pensjon og betalingsløsninger. Det er spesielt viktig at betalingsløsningene fungerer for oss som har så stor medlemsmasse. Vi fikk god støtte underveis og opplevde dette som uproblematisk.

Solberg opplevde det som en fin anledning til å gå grundig gjennom alt de hadde, og hvilke behov de hadde for øyeblikket, men også fremover.

- Jeg følte at jeg fikk enda bedre oversikt, i tillegg til å få en bedre avtale på tjenestepensjon enn vi hadde i den forrige banken. Neste steg blir å arrangere et møte for de ansatte, hvor banken orienterer om pensjon, et tema vi ser at stadig flere er opptatt av.


Hva så med overgangen til en helt ny nettbasert plattform. Var det vanskelig?


- Nei, absolutt ikke. Banken har vært flink til å lage brukervennlige løsninger. Jeg følte at vi moderniserte oss ved å flytte over.


Østfolds sprekeste bank

Forholdet mellom bank og treningssenter er godt og kan fort bære frukter begge veier, som gode relasjoner ofte gjør. Solberg har nå bestemt seg for å bidra til at SpareBank 1 Østfold Akershus skal bli den sprekeste banken i fylket.

- Det er jo veldig kort avstand mellom oss. De er jo så flinke til å arrangere og lage møteplasser for kundene sine, der vi kan møtes, få faglig input, mingle og øke nettverket vårt. Til gjengjeld ønsker vi å legge til rette for gode treningsmuligheter for bankens ansatte. Da kan vi dra nytte av hverandre.