Bilde av mann med hettegenser som smiler fremfor en varebil. Tekst på varebil: Myran Rørservice ASRørlegger Myran opplevde at selskapsform utgjorde forskjell da han gikk fra ENK til AS

Byttet fra ENK til AS

Rørlegger Lars Morten Myran opplevde at valg av selskapsform hadde direkte påvirkning av hvordan han ble oppfattet i bransjen.


Trønderen angrer ikke et sekund på at han gikk tilbake til rørleggerbransjen, og startet bedriften Myran Rørservice AS. Men det er forskjell på å være ansatt, og å drive selv.

– Da jeg var ansatt som rørlegger kunne jeg gå hjem etter at jobben ute hos kunden var ferdig. Nå må jeg ta alt fra bestilling, leverandørkontakt, tilbud og administrativt selv. Det betydde også at det var mye som måtte gjøres som jeg ikke kunne, forteller Myran.

Les også: Hvorfor bør jeg velge aksjeselskap som selskapsform?

Det gjør seg med litt oppstartshjelp

– Det har vært veldig kjekt å ha kontakt med noen som virkelig kan det med å starte bedrift, og som har kunnet veilede underveis, forteller Myran.

Det ser Mona Magnussen, vår leder på kundesenteret for bedrifter, at de fleste som starter for seg selv er enige i. Hun mener også startfasen kan være avgjørende for at bedriften skal kunne oppnå suksess.

– Det første du bør gjøre er å kontakte oss for å få råd om stegene du skal ta videre. Sammen finner vi ut hva som må være på plass før du går i gang. Eksempel på ting vi kan hjelpe med kan være lovpålagte krav, yrkesskadeforsikring eller pensjon, sier hun.

Les også: Ansette flere? Dette må dere tenke på

Ting begynte virkelig å skje etter byttet av selskapsform fra enkeltmannsforetak til AS

Selv om det praktiske var på plass fra starten, merket Myran at det var vanskelig å få landet nye kunder uten de helt store referansene å vise til.

– Jeg opplevde at jeg ikke ble tatt seriøst ute i markedet med et enkeltpersonforetak. Rådet fra banken ble å starte et aksjeselskap isteden. Jeg begynte med å lande anbud, og etter hvert fikk jeg gode referanser. Det var da ballen virkelig begynte å rulle, forteller rørleggeren som i dag spesialiserer seg innenfor totalrenovering av bad.

Det er likevel den økonomiske situasjonen som ofte avgjør hvilken selskapsform man ender opp med å velge. Og det kan være greit å vite at du har folk i banken som kan gi gode råd og som kan hjelpe deg om du lurer på noe.

Video placeholder image

Vil vokse

I starten var det både lange dager og mye nytt Myran måtte lære, men allerede første året så han avkastningen i form av overskudd i bedriften.

– Det er utrolig godt å ha skapt sin egen arbeidsplass og kunne se at all den innsatsen man legger inn faktisk vises på regnskapet.

Det har vært dager der han knapt har vært hjemme, og han har gått en del runder med prioriteringer i bedriften. I fremtiden ønsker han å vokse, og om noen år ser Myran for seg å ansatte flere.

– For meg har det hele tiden vært viktig å ha mål å jobbe mot, men ingenting er gjort på en dag. Legger man ned mye innsats og virkelig brenner for å få bedriften til å vokse, er alt mulig. Det hjelper med noen ekspertråd på veien dit, mener rørleggeren.

Rådgiverens beste tips

Bedriftsrådgiver Marte Mølnvik i SpareBank 1 deler sine beste råd om hva du bør tenke over i startfasen:

  • I et enkeltpersonforetak er du personlig ansvarlig for økonomien i bedriften, mens du som eier i et aksjeselskap, i utgangspunktet ikke er det.
  • Oppstartfasen er kritisk uansett hvilken selskapsform du velger. Ta smarte vurderinger med tanke på investeringer. Det er viktig å ha full kontroll på pengene.
  • Uansett selskapsform, er det viktigste at du kan skille dine egen penger og avtaler fra bedriftens penger og avtaler. Det kan gjøres enkelt og ryddig ved at du har to ulike nettbanker. Én privat og én for bedriften.
  • Ha kontroll på faste utgifter, skatter og avgifter.
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }