Betaler du for mer enn du bruker?

Autotrekk-funksjonen i nettbanken er en effektiv måte på å betale regningene sine i tide. Men det er mye å spare på å gjøre jobben selv!

ta-bilde-av-faktura-soa.jpg

De fleste av oss lar nettbanken «automagisk» ta seg av mange av regningene. Ved hjelp av AvtaleGiro, løpende abonnentsavtaler og autotrekk funksjonen, er det mye penger som går inn og ut av nettbanken uten at vi har løftet en finger. Men er det egentlig så smart?

– Når regningene betaler seg selv, er det lett å miste oversikten over hvor mye penger man faktisk bruker, sier Merete Lunde, finansrådgiver i SpareBank 1 Østfold Akershus.

– Det er kanskje tid spart, men det er ikke nødvendigvis økonomisk smart.

Den internasjonale trenden er at forbrukerne abonnerer på tjenester i stedet for å kjøpe dem. Mer enn halvparten av alle nordmenn abonnerer allerede på musikktjenester, men flere tar også i bruk abonnementer på matkasser, biler, helsetjenester og spill og programvarer.

– Mens automatiske bankbetalinger tidligere var forbeholdt lån og strømregninger, har listen vokst seg mye lenger for våre kunder. Da gjelder det å passe på, sier rådgiveren.


Verdensmestere i strømming

Nordiske forbrukere har i snitt 8-12 abonnenter hver. 9 av 10 undervurderer hvor mye de betaler, mens 3 av 4 synes det er «smertefullt» å avslutte et abonnement, ifølge en undersøkelse av Minna Technologies. Lunde tror det er mange som kan spare mye på å rydde opp i alle strømmetjenestene de bruker.

– Det er ikke uvanlig å abonnere på Spotify, Netflix og TV 2 Sumo samtidig. I tillegg bruker man kanskje en lydbok-tjeneste og Viasat Sport for å se på fotball eller amerikanske vinteridretter. Hver for seg er ikke tjenestene så dyre, men til sammen, begynner det å nærme seg en NRK-lisens i måneden, forteller hun.

Rådgiveren understreker at hun ikke er imot et godt underholdningstilbud, men at det er verdt å spørre seg hvor mange TV-serier man faktisk ser, og særlig i sommermånedene.

– Automatiserte tjenester er noe vi bankene tilbyr for å gjøre livet enklere for våre kunder. Men når regningen betaler seg selv, er det lett å glemme hvilke utgifter som faktisk trekkes fra lønnskontoen hver måned, sier hun


Sjekker saldo, overser transaksjoner

Mobilbanken har gjort at mange flere logger seg regelmessig inn i nettbanken, men i all hovedsak bruker vi mobil- og nettbank til å sjekke saldo. De fleste av oss kan nok kjenne seg igjen i at de ikke har fullstendig oversikt over alle transaksjoner med autotrekk og e-fakturaer i løpet av en måned.

– Det er flott at vi har oversikt på brukskontoen, men vi bør også bli flinkere til å sjekke de faste transaksjonene våre. Altfor mange slår seg til ro med saldoen sin. Den er nok riktig, men den kunne også være høyere.

Noen raske sparetips som vil frigi noen hundrelapper ekstra hver måned:
  1. Logg inn på nettbanken med jevne mellomrom. Ta et kritisk blikk på listen over automatiske trekk på kontoen.
  2. Stopp abonnementer når du ikke bruker dem. Det er ingen vits å betale for tjenester du ikke bruker. Husk også å sjekke abonnementer i AppStore og andre apper.
  3. Betal variable trekk, som strømregning og mobilabonnement, manuelt. Da kan du også sjekke om man børe gjøre noe strømsparetiltak eller om du går over din månedlige datagrense ofte.
  4. Ha en «manuell-måned» hvor du går gjennom alle regningene selv i nettbanken. Da får du en langt bedre oversikt over hvor alle pengene går. De neste månedene kan du med god samvittighet vite at du ikke sløser med pengene.

Merete S. Lunde
Senior finansrådgiver
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }