Betaler du for mer enn familien bruker?

Autotrekk-funksjonen i nettbanken er en effektiv måte på å betale regningene sine i tide, men har du kontroll på hva familiens penger brukes til? Skaff deg oversikt ved å betale regningene manuelt en måned!

De fleste av oss lar nettbanken «automagisk» ta seg av mange av regningene. Ved hjelp av AvtaleGiro, løpende abonnentsavtaler og autotrekk-funksjonen, er det mye penger som går inn og ut av nettbanken uten at vi har løftet en finger. Men er det egentlig så smart?

– Når regningene betaler seg selv, er det lett å miste oversikten over hvor mye penger man faktisk bruker, sier Elisabeth Hafsrød Holt, finansrådgiver i SpareBank 1 Østfold Akershus.

– Det er kanskje tid spart, men om du ikke følger med er det ikke nødvendigvis så smart.

Den internasjonale trenden er at forbrukerne abonnerer på tjenester i stedet for å kjøpe dem. Mer enn halvparten av alle nordmenn abonnerer allerede på
musikktjenester, men flere tar også i bruk abonnementer på matkasser, biler, helsetjenester og spill og programvarer.

– Mens automatiske bankbetalinger tidligere var forbeholdt lån og strømregninger, har listen vokst seg mye lenger for våre kunder. Da gjelder det å passe på, sier rådgiveren.


Verdensmestere i strømming

Holt tror det er mange familier som kan spare mye på å gjøre en opprydning i alle strømmetjenestene de bruker. Nordmenn er nemlig verdensmestere i strømming, eller såkalt «streaming», som betyr at vi også abonnerer på flere strømmetjenester samtidig.

– Det er ikke uvanlig at hele familien abonnerer på Spotify, Netflix og TV 2 Sumo. I tillegg vil minstemann høre på lydbok på Fabel, eldstedatter må få med seg yndlingsserien på HBO Nordic og mamma eller pappa pleier fotballinteressen med Viasat Sport. Hver for seg er ikke tjenestene så dyre, men til sammen for en hel familie, begynner det å nærme seg en NRK-lisens i måneden, forteller hun.

Rådgiveren understreker at hun ikke er imot et godt underholdningstilbud, men mener mange bør stille seg spørsmålet om hvor mange TV-serier man egentlig ser i sommermånedene, eller hvor mye barna bruker lydbok-tjenesten du tilbød dem på bilferie i sommer?

– Automatiserte tjenester er noe vi bankene tilbyr for å gjøre livet enklere for våre kunder. Men når regningen betaler seg selv, er det lett å miste oversikten over hvor mye penger man faktisk bruker.


Sjekker saldo – overser transaksjoner

Mobilbanken har gjort at mange flere logger seg regelmessig inn i nettbanken, men i all hovedsak bruker vi mobil- og nettbank til å sjekke saldo. De fleste av oss kan nok kjenne seg igjen i at de ikke har fullstendig oversikt over alle transaksjoner med autotrekk og e-fakturaer i løpet av en måned.

– Det er flott at vi har oversikt på brukskontoen, men vi bør også bli flinkere til å sjekke de faste transaksjonene våre. Altfor mange slår seg til ro med saldoen sin. Den er nok riktig, men den kunne også være høyere.

Noen raske sparetips som vil frigi noen hundrelapper ekstra hver måned:
  1. Logg inn på nettbanken med jevne mellomrom. Ta et kritisk blikk på listen over automatiske trekk på kontoen.
  2. Stopp abonnementer når du ikke bruker dem. Det er ingen vits å betale for tjenester du ikke bruker. Husk også å sjekke abonnementer i AppStore og andre apper.
  3. Betal variable trekk, som strømregning og mobilabonnement, manuelt. Da kan du også sjekke om man børe gjøre noe strømsparetiltak eller om noen i familien går over sin månedlige datagrense.
  4. Ha en «manuell-måned» hvor du går gjennom alle regningene selv i nettbanken. Da får du en langt bedre oversikt over hvor alle pengene går. De neste månedene kan du med god samvittighet vite at du ikke sløser med pengene.
  5. Snakk med barna om spill. Flere spill fremstår som gratis, som for eksempel Fortnite, men tilbyr kjøp i spillet for å åpne skins, nye nivåer eller for kunne motta ekstra premier i en gitt periode.

    Les mer om barna digitale spilløkonomi her.

Elisabeth Holt
Senior finansrådgiver