Det oppstod en uventet feil. Vennligst prøv på nytt.
Søket ditt ga ingen treff. Vennligst prøv på nytt.
Nye sikkerhetskrav når du handler på nett
Fra 1. januar 2021 kom det nye sikkerhetskrav til hvordan du betaler med kort på nett og i apper (sterk kundeautentisering).
Nå må du bruke BankID eller engangskode-appen for å handle på nett. Nettbutikker og apper som ikke oppfyller de nye kravene kan bli avvist.
Engangskode-appen er den enkleste og raskeste måten å identifisere deg når du handler på nett.
Når du bruker engangskode-appen trenger du bare å skrive inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du ferdig – uten å måtte huske verken kode eller passord!
De nye sikkerhetsreglene er laget for å redusere risikoen for at du skal bli svindlet når du handler på nettet. Som bank må vi vite at det bare er du som bruker kortet ditt til å betaling. Derfor vil vi bruke de sikreste måtene for å identifisere deg når du handler på nett. Reglene er knyttet til EUs nye betalingsdirektiv (PSD2).
Hva er sterk kundeautentisering?
Når du betaler med kort på nett, må vi som bank vite at du som bruker kortet også er den rette innehaveren av kortet. Derfor må du bekrefte at du er du på en sikker måte. Dette gjør du gjennom sterk kundeautentisering.
Sterk kundeautentisering betyr at vi bruker flere uavhengige måter å identifisere deg på. BankID bruker for eksempel fødselsnummer + engangskode + personlig passord.
Som bank er vi fra 1. januar 2021 pliktig til å avvise transaksjoner til europeiske netthandelssteder som ikke oppfyller kravet til sterk kundeautentisering.
Hva lurer andre på?
Nei. Vi bruker ikke SMS-koder lenger fordi denne måten å identifisere deg ikke oppfyller lovkravene til sikkerhet (sterk kundeautentisering). Nå må du bruke BankID eller engangskode-appen til dette.
Bruk engangskode-appen
Engangskode-appen er en rask, enkel og gratis løsning når du skal logge inn i nett- og mobilbanken eller identifisere deg når du handler på
nett.
Du taster bare inn fødselsnummeret. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du ferdig – uten å huske eller taste inn verken kode eller passord!
Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
Skriv inn kodene du får på SMS.
Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
Lag en personlig PIN-kode.
Nå er du klar til å bruke appen!
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
Ja, du kan også bruke engangskode-appen. Ta med gyldig legitimasjon og ditt d-nummer til oss, for å bruke tjenesten Uten BankID. Da kan du bruke d-nummeret ditt og Uten BankID til å aktivere engangskode-appen.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}