Hvordan lager jeg en utsendelsesplan?

Før du skal sende faktura fra SpareBank 1 Regnskap er det lurt å bruke noen minutter på å sette opp utsendelsesplanen din. 

1. Gå til Innstillinger og Utsendelse. Under menyen Faktura finner du Utsendelsesplan. Trykk Opprett ny utsendelsesplan

regnskapsprogram-utsendelsesplan-utgaende-faktura-1

2. Velg navn på utsendelsesplanen. 

3. Vi anbefaler at du legger opp fire prioriteringer for utsendelse, med følgende prioritet: 

  • Prioritet 1: EHF
  • Prioritet 2: eFaktura
  • Prioritet 3: E-post
  • Prioritet 4: Fakturaprint

Dette betyr at når du sender en faktura prøver programmet først å sende ut faktura på EHF. Dersom kunden ikke har dette, vil programmet i neste omgang prøve å sende via eFaktura. Har kunden ikke akseptert eFaktura, vil programmet gå videre til tredjevalget, forutsatt at du har lagt inn kundens e-postadresse. Hvis ingen av alternativene ovenfor er aktuelt vil den helt til slutt gå til fakturaprint. På denne måten sikrer du at fakturaen alltid kommer frem. 

4. Husk å huke av for Sett som firmastandard og trykk Lagre. Planen din er nå synlig under Faktura


Merk!

Fakturaprint er en ekstern tjeneste som du første gang må aktivere fra markedsplassen


5. Når du nå skal lage og sende faktura (under Salg og Faktura) vil systemet finne den enkleste måten å få den levert, uten at du trenger å forholde deg til hvilken måte som er best for kunden. 

6. Hvis du skal sende en kreditnota og ikke ønsker at kunden skal motta den, kan du under Utsendelse velge bort den aktuelle utsendelsesplanen og velge Ingen utsendelse i stedet. Da vil den ikke sendes ut, men fortsatt føres i regnskapet ditt. 


Slik aktiverer du fakturaprint

  • Gå til Markedsplass og velg Moduler. Finn modulen som heter Fakturaprint og velg Aktiver

Når fakturaprint er aktivert gjør SpareBank 1 Regnskap all jobben for deg. Fakturaen blir skrevet ut, puttet i konvolutt og sendt direkte til kundens postkasse. 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }