korona ikon

Økonomisk hjelp i koronakrisen

Koronaviruset fører til mye usikkerhet. Hva gjør jeg hvis jeg blir permittert? Hva skjer med sparepengene mine? Hva dekker reiseforsikringen? Og hvordan kan jeg komme i kontakt med dere?

Bedriftskunde? Klikk her

Trenger du avdragsfrihet?

Er du permittert eller har mistet inntekten på grunn av koronakrisen? Nå kan du søke om avdragsfrihet på alle typer lån.

Søk om avdragsfrihet

Korona og reiseforsikring

Har du vært eller skal du på reise? 

Her finner du informasjon, spørsmål og svar om forsikring og koronaviruset.

Permittering og pensjon

Dersom du er permittert, får dette konsekvenser også for pensjonssparingen din. Her kan du se hva du bør være oppmerksom på.

Les mer om pensjon


Oslo-kontorene har foreløpig redusert åpningstid kl 10 - 14

Smittevern går fortsatt foran, og derfor har vi noen oppfordringer:

  • Følg myndighetenes råd om godt smittevern.
  • Hold deg hjemme om du er syk.
  • Hold minimum 1 meter avstand til kunder og bankens ansatte.
  • Respekter våre merkede anvisninger i lokalene.

Se oversikt over kontorer her.

Takk for din tålmodighet 😊

Vi er her for deg

Selv om hverdagen så smått er på vei tilbake, er fortsatt lite som det pleier å være. Vi er på jobb, på skolen, på trening og med venner. Men det er fortsatt regler for hvordan vi kan være sammen med hverandre. Tiden fremover er usikker, og mange har spørsmål eller er bekymret for egen økonomi. Hos oss får du hjelp, tips og råd i den vanskelige tiden.

Trenger du noen å snakke med, kan du ringe oss, chatte, skrive e-post eller avtale nettmøte.

Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen senere!

Nyttig i koronatida

Koronasituasjonen:
Slik kan banken hjelpe deg

- Om du er bekymret for din økonomiske situasjon, kan vi for eksempel tilby avdragsfrihet i en periode. Det kan utgjøre en stor forskjell. Ta kontakt med oss, så kan vi sammen vurdere løsninger, sier Kari Gisnås, konserndirektør for personmarked i SpareBank 1 Østlandet.


Sammen gjennom krisen

Koronaviruset vil påvirke både folks helse og næringslivet fremover. Som en av regionens største banker ønsker SpareBank 1 Østlandet å bidra til å redusere de negative ringvirkningene for både folk, næringsliv og samfunn.

Av Richard Heiberg, konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet
og Hans Olav Wedvik, konserndirektør bedriftsmarked

12. mars 2020

Spørsmål og svar om lån

Alle kunder som har behov for avdragsfrihet, kan nå søke om det på hele eller deler av lånet sitt. Søknaden sender du enkelt på nett. Vi har også, inntil videre, tatt bort omkostningene for innvilgelse av avdragsutsettelse.

Les mer og søk om avdragsfrihet

Avdragsfrihet betyr at du utsetter avdragene på lånet ditt en gitt periode og betaler da kun renter og omkostninger (termingebyr) på lånet i denne perioden. Les mer og søk om avdragsfrihet 

Vi er opptatt av å finne gode løsninger for hver enkelt, og ber de som måtte oppleve økonomiske utfordringer som følge av situasjonen om å ta kontakt så tidlig som mulig. Sammen kan vi se på mulige løsninger og hva som kan være aktuelt for hver enkelt.

Den enkleste måten å kontakte oss på er å bruke chat, å avtale et nettmøte eller skriv til oss

Vi opererer som normalt og fortsetter å gi lån etter gjeldende kriterier. Søk gjerne om lån på vanlig måte via nettet, så vil saken din bli behandlet.

Myndighetene oppfordrer til samfunnsdugnad, og den er vi med på. Banken er et solid konsern, og vi vil gjøre vårt for å bidra til at de negative konsekvensene for næringsliv og privatpersoner i vår region begrenses.

Vi vil fortsette å låne ut penger og tilby våre tjenester for å holde hjulene i gang. Våre rådgivere er parate til å bistå med sin kompetanse, både til private og bedrifter. Vi ønsker å være tett på.  Les mer her

På eksisterende lån gjelder renteendringen fra 25. mai.

Melding om rentejustering for eksisterende lån ble sendt fredag 22. mai. 

Varsel om renteendringer vil du finne i nettbanken og mobilbanken under «Meldinger», og valget «Dokumenter». Kunder som ikke benytter nettbank eller mobilbank blir varslet via ordinær postgang.

Pris for nye lån gjelder fra 15. mai. Se prisliste.

Bankene må i hovedsak låne penger i det langsiktige pengemarkedet og ikke fra Norges Bank når de skal hente kapital for å låne ut. Det er dermed flere forhold enn styringsrenta som påvirker bankenes rentefastsettelse. I pengemarkedet låner bankene penger fra hverandre, fra investorer, fra pensjonsforetak osv. Mye av pengene lånes internasjonalt og til andre renter og kostnader enn den norske styringsrenta. For eksempel tar långiverne et risikopåslag som per nå er relativt sett høyt ettersom det fortsatt er usikkerhet i pengemarkedet som følge av koronakrisen. Kostnadene for å låne penger påvirker igjen hvilke renter bankene kan gi til kundene.

Vi har kuttet boliglånsrenta omfattende i løpet av april og kutter ytterligere nå. Samtidig fortsetter vi å vurdere prisene våre fortløpende. Vi har og skal alltid ha konkurransedyktige priser.

Spørsmål og svar om sparing

Kursfastsettelse ved kjøp og salg av fondsandeler (aksje-, rente- og kombinasjonsfond) er 1-3 virkedager etter at ordre er registrert i nettbanken eller mobilbank, avhengig av om fondet er nasjonalt eller internasjonalt og når på dagen handelen skjer.

Pengene er normalt på konto innen seks virkedager etter innløsning.

Fondskursene oppdateres hver dag kl. 07:15 i nettbanken og mobilbank.

Det ser du med en gang i fanen som heter “Ordrehistorikk”. Der ligger salget eller kjøpet som en egen linje med status “Under registrering” eller “Til behandling”. Som regel tar det opp til seks virkedager før du får penger utbetalt etter at du har solgt i fond.

Situasjonen vi ser nå oppleves som unormal og dramatisk, og det er forståelig at mange er bekymret. Selv om situasjonen mangler historiske paralleller, har den likhetstrekk med tidligere kriser og tilsvarende effekt på aksjemarkedet.

Les mer om pensjonssparing i urolige tider

Dersom du blir permittert, får dette konsekvenser også for pensjonssparingen din. Her får du informasjon det er viktig å være oppmerksom på.

Spørsmål og svar om våre kontorer

Ja, men smittevern går fortsatt foran, og derfor har vi noen oppfordringer:

  • Følg myndighetenes råd om godt smittevern.
  • Hold deg hjemme om du er syk.
  • Hold minimum 1 meter avstand til kunder og bankens ansatte.
  • Respekter våre merkede anvisninger i lokalene.
  • Takk for din tålmodighet! 

Se oversikt over kontorene og åpningstider her

Den enkleste måten å kontakte oss på er å bruke chat, sende melding i nettbanken, eller å avtale et nettmøte. Du kan også ringe oss eller ta direkte kontakt med din rådgiver. Nettbanken og mobilbanken er tilgjengelig døgnet rundt.

Vi anbefaler at du logger deg inn via nettsiden vår og sender inn et bilde av passet ditt der: www.sb1ostlandet.no/passbilde. Du må identifisere deg med BankID når du skal sende inn passbilde elektronisk. Hvis du ikke har BankID eller trenger hjelp med dette, ta kontakt med vårt kundesenter.

Har du fått melding om at du må møte opp i kontoret for å legitimere deg ber vi deg avtale møte på forhånd, slik at dette skal gå så smidig som mulig. 

Banken er i drift og har kontanter tilgjengelig der vi vanligvis har det. Se oversikt over minibanker og automater.

Nei, absolutt ikke. Vi fraråder hamstring av kontanter. Av smittevernhensyn anbefaler Folkehelseinstituttet generelt også at man så langt som mulig unngår å bruke kontanter sett i lys av dagens situasjon. Vi har som vanlig kontanter tilgjengelig i minibanker og automater for de som har behov for det.

Spørsmål og svar om BankID, betaling og bankkort

Ta kontakt med vårt kundesenter for hjelp til å bestille BankID.

Alle som bestiller BankID må møte personlig for legitimasjonskontroll. Ta med pass.

Vi ønsker at du avtaler møte på forhånd, slik at dette skal gå så smidig som mulig. 

Vi anbefaler at du logger deg inn via nettsiden vår og sender inn et bilde av passet ditt der: www.sb1ostlandet.no/passbilde. Du må identifisere deg med BankID når du skal sende inn passbilde elektronisk. Hvis du ikke har BankID eller trenger hjelp med dette, ta kontakt med vårt kundesenter.

Har du fått melding om at du må møte opp i kontoret for å legitimere deg ber vi deg avtale møte på forhånd, slik at dette skal gå så smidig som mulig. 

Har vi et bankkortbilde av deg fra før, som ikke er særlig gammelt, kan vi gjenbruke dette bildet også på et nytt kort. Du kan da bestille nytt kort i nettbanken. 

Ønsker du nytt bilde, eller bildet av deg er over 10 år gammelt, må du avtale møte ved et av våre kontorer for å få tatt nytt bilde. 

Banken er i drift og har kontanter tilgjengelig der vi vanligvis har det. Se oversikt over minibanker og automater.

Nei, absolutt ikke. Vi fraråder hamstring av kontanter. Av smittevernhensyn anbefaler Folkehelseinstituttet generelt også at man så langt som mulig unngår å bruke kontanter sett i lys av dagens situasjon. Vi har som vanlig kontanter tilgjengelig i minibanker og automater for de som har behov for det.