Urolige tider - slik kan vi hjelpe deg og bedriften

Mange bedrifter står overfor en krevende situasjon som en konsekvens av koronaviruset.

Dersom bedriften din har likviditetsutfordringer er det viktig at du kontakter din rådgiver i banken for å  diskutere mulige løsninger.

Trenger du avdragsfrihet?

Hva dekkes av bedriftens forsikringer?

Hva gjør vi med ansatte og pensjon?

Her finner du mer informasjon om hva du bør gjøre med pensjon hvis ansatte blir permittert. 

Må du permittere ansatte?

Her finner du informasjon om hva du bør gjøre dersom du må permittere ansatte.


Kompensasjonsordningen for næringslivet

Det er naturlig nok mange spørsmål knyttet til den varslede kompensasjonsordningen for bedrifter med stort omsetningsfall grunnet koronakrisen. Ordningen ble vedtatt i Stortinget 7. april, men vil først bli operativ etter endelig behandling i Stortinget 14. april og notifisering i ESA. Forutsatt de nødvendige formelle vedtak, vil ordningen etter planen være operativ og kunne motta og behandle søknader fra og med 17. april, med automatisert utbetaling til søkere som får søknaden godkjent. 

For å bidra til å dekke noe av informasjonsbehovet om ordningen er nå informasjonsportalen åpen, og inneholder alt vi vet om ordningen fram til ordningen er i drift.


Likviditetslån med statsgaranti

Har koronakrisen gått hardt utover økonomien til bedriften din? Nå kan små og mellomstore bedrifter søke likviditetslån for å komme seg gjennom den vanskelige tiden.


Vi stenger dørene fra 18. mars for å forebygge koronaspredning

Vi er med i den landsomfattende dugnaden for å begrense spredningen av det nye koronaviruset. Banken har en samfunnskritisk funksjon, og vi skal bidra til at alle har tilgang til penger.

Samtidig er det viktig at vi sikrer denne funksjonen, ved å redusere smittemuligheter. Derfor er banken i full drift, samtidig som inngangsdørene holdes stengt. Alle lokalbanker er bemannet og i tilnærmet normal drift, men fra 18. mars låses inngangsdørene. Kunder kan enten ringe til banken på telefon 915 02130 for å få hjelp, eller banke på døra. En rådgiver skal sitte i umiddelbar nærhet til inngangsdøra. Vi vil både snakke med deg og hjelpe deg, men vi begrenser fysiske møter til det helt nødvendige.

Møter gjennomføres i hovedsak som avtalt, men tas i størst mulig grad på telefon, nettmøte eller video. Ved spørsmål oppfordres kunder til å holde seg oppdatert via våre nettsider. Bruk gjerne vår chatbot, chatløsning inne i nettbanken eller send melding i nettbanken. Ta eventuelt kontakt med din rådgiver direkte eller ring vårt kundesenter på telefon 915 02130.

Mange av våre ansatte jobber nå hjemmefra. De er tilgjengelige og betjener kunder via telefon og digitale kanaler.Dette er en ekstraordinær situasjon for det norske samfunnet, men vi vil gjøre vårt for å bidra i denne samfunnsdugnaden.

Dette bør du tenke på

Hvis inntektene svikter eller du forventer at inntektene vil svikte, må du straks gjøre det du kan for å kutte kostnader. Ingen vet hvor lenge problemene vil vare, derfor er det viktig å gjøre grep så snart som mulig.

  • Vurder mulige konsekvenser av situasjonen
  • Se på aktuelle tiltak (alt fra å kutte kostnader, se på kontantstrømmer og permitteringer til å dreie seg mot nye markeder)
  • Innfør tiltak tidlig nok til å skåne bedriften mest mulig 
  • Ved økonomiske utfordringer bør du kontakte banken så snart som mulig. 
  • Hvis du må vurdere permitteringer, husk å sette deg inn i reglene for permitteringer hos Arbeidstilsynet.

Ofte stilte spørsmål

Dere kan søke om avdragsutsettelse i inntil tre måneder. For aksjeselskap kan søknad sendes via innloggede sider i nettbanken. Dersom dere har behov for tilleggskreditt i en periode anbefaler vi at du tar kontakt med din rådgiver.

Dersom bedriften rammes økonomisk av koronavirus kan dere søke om gebyrfri avdragsutsettelse i tre måneder hos vårt leasing-selskap.

Permitterte ansatte kan meldes ut ved driftsinnskrenkninger om ikke annet er avtalt internt i bedriften, dette er i henhold til §4-3 i lov om innskuddspensjon. De kan meldes ut fra permitteringstidspunktet. Dette kan dere selv gjøre i pensjonsportalen. I denne spesielle situasjonen er det også mulig å sette lønn på arbeidstaker som 0 for en periode.

For enkelte bedrifter som nå står i en svært krevende økonomisk situasjon kan endringer i spareprosenten være et alternativ for å redusere løpende kostnader midlertidig, endringen kan gjøres i pensjonsportalen.

For at avbrudds-/driftstapsforsikringen skal kunne erstatte tapt omsetning og inntekt ved driftsavbrudd, må det ha skjedd en erstatningsmessig skade på bedriftens eiendeler eller næringsbygg. Med erstatningsmessig skade mener vi skader som følge av brann, vann, tyveri osv.

Et virusutbrudd som resulterer i tapt/redusert omsetning anses som force majeure, hvor forhold og situasjoner er utenfor de involverte parters kontroll, og erstattes som hovedregel ikke av forsikringen. Slike hendelser er så store og inngripende i samfunnet at det ikke vil være mulig for forsikringsselskapene å håndtere kostnadene. Her må alle bære sine tap og det offentlige må legge til rette for næringslivet slik at flest mulig overlever.

Forsikringsselskapene opplever stor pågang. Her finner du spørsmål og svar om reiseforsikring.

Andre spørsmål? Les mer om forsikring til bedrifter i forbindelse med korona.

Mange bedrifter trenger nå alternative betalingsmuligheter. Et godt alternativ er Vipps. Les mer her

Til deg som har spørsmål eller ønsker kontakt med oss

Vi ønsker å bidra til å redusere risikoen for spredning av koronaviruset. Derfor anbefaler vi alle som har spørsmål eller ønsker kontakt med oss om å bruke chat eller telefon.

Vi oppfordrer så mange som mulig av våre kunder å bruke digitale løsninger. Nettbanken og mobilbanken er tilgjengelig døgnet rundt. 

Har du allerede avtalt et møte kan vi gjerne ta det på telefon, hvis du heller ønsker det.

Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen senere!