SpareBank 1 har tillit til NSF Langrenn

Martin Johnsrud Sundby er blitt dømt for feil bruk av astmamedisin. Han blir utestengt i to måneder. SpareBank 1 fortsetter som hovedsponsor for langrennslandslaget.

20. juli 2016

Ifølge pressemelding fra Norges Skiforbund har Idrettens voldgiftsrett CAS slått fast at Martin Johnsrud Sundby har brutt WADA-reglementet gjennom feil bruk av den lovlige astmamedisinen Ventoline.

Norges Skiforbund tar det fulle og hele ansvaret i saken. Forbundet mente det ikke var nødvendig å søke om medisinsk fritak for medikamentbruken. Hadde dette skjedd, ville medisinbruken vært i tråd med regelverket, og det ville ikke blitt igangsatt noen sak, ifølge pressemeldingen.

Fortsetter som hovedsponsor

SpareBank 1 har vært hovedsponsor for landslaget i langrenn siden mai 2015. Avtalen er treårig, og det årlige bidraget til Norges Skiforbund Langrenn er på 15 millioner kroner årlig.

- Som hovedsponsor for norsk langrenn tar vi sterk avstand fra all bruk av doping i idretten. Vi forventer derfor at Skiforbundet gjør det som må til for å sikre riktig tolkning av regelverket for medisinbruk. Vi har tillit til at dette skjer, og står derfor ved sponsoravtalen vi har med Norges Skiforbund Langrenn, sier sponsorsjef Stein Bugge i SpareBank 1.

Hans Tronstad
Kommunikasjonsdirektør