Spill trigger unge til å sløse millioner av kroner

Privatøkonom Eldar Rønning mener spillselskapene spiller på det psykologiske hos forbrukerne når du pakker opp kortpakker, loot-bokser eller forundringspakker i spill. Spillselskapene tjener millioner av kroner på å trigge spillere til å kjøpe «ingen verdens ting». 

FIFA er et av de aller mest populære spillene blant unge gamere. 


Gaming har aldri vært mer populært, og det brukes mye penger i spill. 96 prosent av norske gutter i alderen 9 til 18 år spiller dataspill. Et av de mest populære spillene for unge er FIFA, som er et virtuelt fotballspill. Etter EA lanserte FIFA13 har spillmodusen FIFA Ultimate Team (FUT) vært den mest populære modusen. 

I Ultimate Team har spilleren to valg for å få de beste spillerne: Spilleren kan spille flere hundre kamper, og spare opp poeng for å kjøpe de beste spillerne eller så kan du ta snarveien til suksess: Spilleren kan bruke ekte penger på såkalte «FIFA Points». Disse brukes til å åpne forundringspakker med virtuelle fotballkort. I praksis kan man få de aller beste spillerne, men sannsynligheten er betraktelig større for å åpne pakker av «ingen verdi».

Brukte 31 500 kroner – fikk hverken Messi eller Ronaldo

Førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi på
Universitetet i Bergen, Rune Mentzini åpnet pakker til en verdi av 31 500
kroner i et forskningsprosjekt, uten å pakke opp noen av de beste spillerne.

- Det ligner veldig på mekanikkene i spilleautomater. Du får hele tiden en følelse av å være i nærheten av å vinne noe stort, men det er bare nesten. Spiller du litt til får du den kanskje. Det bygges opp en forventning om at du får det du har lyst på til slutt, sier Mentzini. 

Privatøkonom Eldar Rønning reagerer på funnene til Mentzini. Han tror det er mange unge som ikke har et forhold til pengene som blir brukt i spill og at foreldre ofte er uvitende. 

- Noen spill har et tydelig kontinuerlig kjøpspress, og barn har ikke de samme forutsetningene for å tenke økonomi. De reflekterer heller ikke over hva man får igjen for å bruke penger og bruker gjerne penger de ikke har. Hvor galt kan det gå dersom kredittkortdetaljene dine ligger igjen i spillet? undrer Rønning.

Privatøkonom Eldar Rønning tror mange unge ikke har et forhold til pengene som blir brukt i spill og anbefaler foreldre å snakke med barna om temaet. 


Forbudt i Belgia og Nederland

I over to år har Kulturdepartementet vurdert om loot-boksene i FIFA skal forbys som gambling. Forslaget til ny pengespillov er satt på vent til 2020. I Belgia og Nederland har de forbudt loot-bokser etter gamblinglovgivningen. En komité i det britiske parlamentet kom nylig med et lignende forslag, og kalte mekanismene bak «avhengighetsskapende». 

– Jeg kan ikke se noen grunn til at spillselskapene skal få fortsette å gjøre som de vil. Selv om Norge vanskelig kan få stanset praksisen på egen hånd, burde det være fullt mulig å være i forkant og ta et tydelig standpunkt her, mener Mentzini.

Esport er ikke bare et spill, det er en lidenskap.


Hobby på lik linje med alt annet

I SpareBank 1 SMN ser man en stadig økning i penger brukt på gaming. I 2019 ble det brukt 70 millioner kroner i spill, og det var over 20 000 tilfeller med bruk av 1000 kroner eller mer i måneden. Rønning mener det er oppsiktsvekkende tall, men ønsker ikke å rette en pekefinger mot gamere. Han mener gaming er en interesse lik linje med alt annet.  

- Det som er viktig å huske på er at gaming er en lidenskap for mange. På lik linje med sykkel, kunst eller frimerker for den saks skyld, er det rett å bruke penger på lidenskapen sin. Det som likevel er viktig er at du som forbruker har et bevisst forhold til forbruket ditt, og det er vanskeligere å ha oversikt når de forsvinner ut i det «skjulte», sier Rønning. 

Privatøkonomens tips er å få oversikt i mobilbanken og snakke med barna om temaet.

- Som forelder er det viktig å se i mobilbanken om kortet ditt er registret i spillkonsollen eller om det er satt på foreldrekontroll på maskinen. Samtidig er det viktig å snakke med barna sine om penger i spill, slik at de får et forhold til penger og hva ting koster. En pakke på 40 kroner blir fort til 1000 kroner om du kjøper pakker hver dag. Det å lære barna verdien av penger fra tidlig alder er viktig i mange sammenhenger, sier han.