Oppdatering av kundeinformasjon

Hvorfor fikk du meldingen?

Du har et kundeforhold i SpareBank 1 SMN, men vi mangler tilstrekkelig informasjon på deg. For å hindre hvitvasking og misbruk av din identitet er det et lovpålagt krav at alle bankkunder må ha oppdatert kundeinformasjon. Alle våre kunder må derfor svare på noen spørsmål om hvordan man forventer å bruke banken.

Vi beklager ulempen dette medfører, men håper på forståelse for at tilstrekkelig informasjon er nødvendig for å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering.

Norsk pass

Oppmøte i bankkontor

Vi deltar i dugnaden for å stoppe koronaspredning og ønsker derfor ikke stor pågang i våre kontorer. Dersom du skal møte opp i et bankkontor for å oppdatere din kundeinformasjon ønsker vi at du avtaler et møte på forhånd. Ta direkte kontakt med ditt nærmeste kontor for å avtale tid.

Dersom du har spørsmål kan du ta kontakt med oss via dette kontaktskjemaet. Du kan også ringe oss på 481 34 174, hverdager kl. 08.00-15.30.

Slik kan du oppdatere din kundeinformasjon

Har du spørsmål knyttet til oppdatering av kundeinformasjon? Kontakt oss på 481 34 174 hverdager mellom kl. 08.00-15.30 eller fyll ut dette skjemaet

Manglende oppdatert informasjon 

Tilstrekkelig informasjon er avgjørende for et kundeforhold med banken.

I tilfeller hvor banken ikke mottar tilstrekkelig informasjon vil vi dessverre måtte vurdere å suspendere kundeforholdet, inkludert eventuelt utstedt BankID/bankkort.

Sperret konto/BankID

For å oppheve sperringen ber vi deg om å oppdatere kundeinformasjonen din snarest mulig. Når vi mottar beskjed om at vi har mottatt tilstrekkelig informasjon begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din.

I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hva vi trenger fra deg. 

Inaktivt kundeforhold

Om du har et inaktivt kundeforhold som du ønsker å avslutte kan du enkelt gjøre dette ved å fylle ut dette skjemaet.

Viktig!
Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller på usikre nettsider

Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsider. 

Hvis du har mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer. Er du i tvil, ta kontakt med oss raskest mulig.

Har du spørsmål om behandlingen av personopplysninger i forbindelse med dette kan du lese mer i bankens personvernerklæring.


Ofte stilte spørsmål

  • Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet. 

    Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sørge for at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre.

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.

  • Dersom vi ikke mottar oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil ditt kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen. 

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet. 

    Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse.