Oppdatering av kundeinformasjon og legitimasjon

For å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering er det satt strenge krav til at banken har nødvendig informasjon om alle sine kunder.

Trykk her hvis du har fått beskjed om at kontoen din er sperret.

Slik oppdaterer du legitimasjon

Oppdatering av legitimasjon gjøres ved personlig oppmøte i et av våre kontorer. Hvilken type legitimasjon som kreves står i meldingen du mottok. Du finner en fullstendig oversikt over hvordan du kan legitimere deg ved å trykke på knappen under. 

Slik oppdaterer du kundeinformasjon

Du har konto hos oss, men vi mangler dessverre tilstrekkelig informasjon om deg. Du oppdaterer din informasjon ved å trykke på knappen under og logge inn med din BankID. Du blir da stilt noen enkle spørsmål som det tar ca 1 minutt å besvare.

Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Hvilke krav som gjelder for deg står oppgitt i meldingen du mottok fra oss.


jente-dame på data

Har du fått beskjed om at kontoen din er sperret? 

For å oppheve sperringen ber vi deg oppdatere kundeinformasjon på én av følgende måter:

  • Alternativ 1: Trykk her og logg inn med din BankID. Du blir da stilt noen spørsmål som det tar ca. ett minutt å besvare. Så snart dette er gjort ringer du oss på 481 34 174 slik at vi kan gjenåpne kontoer og eventuell BankID. Hvis
    du gjør dette trenger du ikke utføre alternativ 2.
  • Alternativ 2: Ta med passet ditt til et SpareBank 1-kontor, og fyll ut kundeerklæringsskjema. Husk i så fall å ta med passet ditt som identifikasjon. Se oversikt over våre kontorer.

Pass deg for svindel!

Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsider. Hvis du mottar kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk oppfordrer vi deg til å kontakte oss før du klikker på linker eller svarer. 


  • Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet. 

    Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sikre at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre. 

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.

  • Dersom vi ikke mottar oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil ditt kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen. 

  • Hvis du ikke har BankID må du ta med passet ditt til et SpareBank 1-kontor, og fylle ut kundeerklæringsskjema. Se oversikt over våre kontorer.

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet. 

    Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse. 

  • Lov om hvitvasking og regler for utstedelse av BankID krever at banken skal ha oppdatert informasjon om alle kunder. Dersom vi ikke mottar tilstrekkelig informasjon innen fristen er vi dessverre nødt til å sperre dine kontoer.

    For å oppheve sperringen ber vi deg oppdatere kundeinformasjon på en av følgende måter:

    Alternativ 1: Logg inn med din BankID på smn.no/kundeinformasjon og svar på noen spørsmål. Det tar ca. ett minutt å besvare. Så snart dette er gjort ringer du oss på 481 34 174 slik at vi kan gjenåpne kontoer og eventuell BankID.

    Alternativ 2: Ta med passet ditt til et SpareBank 1-kontor, og fyll ut kundeerklæringsskjema. Se oversikt over våre kontorer. 

Hvis du har du spørsmål kan du ta kontakt med oss ved å fylle ut dette skjemaet eller ringe 481 34 174, hverdager kl. 8-18.