Har du fått melding om å oppdatere kundeinformasjon og/eller legitimasjon?

For å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering er det satt strenge krav til at banken har oppdatert informasjon om alle sine kunder.

Slik oppdaterer du kundeinformasjon

Du har konto hos oss, men vi mangler dessverre tilstrekkelig informasjon om deg. Du oppdaterer din informasjon ved å trykke på knappen under og logge inn med din BankID. Du blir da stilt noen enkle spørsmål som det tar ca 1 minutt å besvare.

Slik oppdaterer du legitimasjon

Oppdatering av legitimasjon gjøres ved personlig oppmøte, enten i et av våre kontorer eller andre steder som er godkjent for fremvisning av legitimasjon. Du finner en fullstendig oversikt over hvordan du kan legitimere deg ved å trykke på knappen under. 

Har du ikke BankID? Du kan også besøke et av våre kontorer for å oppdatere kundeinformasjon, eller laste ned dette skjemaet og sende det til oss per post.

Må jeg oppdatere både kundeinformasjon og legitimasjon?

Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt. Se mer informasjon og flere ofte stilte spørsmål nederst på denne siden.

Viktig informasjon

Vi håper på forståelse for at vi må ha oppdatert informasjon på alle våre kunder for å hindre hvitvasking og annen kriminell aktivitet, og beklager om det fører til ulemper for deg.

Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsider. Hvis du mottar kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk oppfordrer vi deg til å kontakte oss før du klikker på linker eller svarer. 


 

  • Du har et kundeforhold med SpareBank 1 SMN, men vi mangler dessverre tilstrekkelig informasjon om deg i våre arkiver. Alle norske banker er pålagt å ha tilstrekkelig legitimasjon og informasjon om sine kunder, blant annet for å forhindre økonomisk kriminalitet som hvitvasking og terrorfinansiering. 

  • Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere informasjonen digitalt vil du bli oppringt i løpet av de nærmeste ukene for å besvare noen spørsmål per telefon.

    Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan ytterste konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse.

    Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon (+47) 481 34 174.

  • Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet. 

    Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sikre at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre. 

  • Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet. 

    Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse. 

  • Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres  jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.