Faktura med KID (OCR)
Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk. Bedriften din sparer tid og penger.
Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk. Bedriften din sparer tid og penger.
Bedrift uten administrator i nettbank bedrift?
Bestill OCR her
Sender bedriften flere enn 10 faktura hver måned anbefaler vi faktura med KID, (OCR avtale). Når kundene dine betaler blir de automatisk identifisert med KID-nummer, og informasjonen leses rett inn i regnskapssystemet.
Slik sparer dere tid og penger, og får god oversikt over innbetalinger.
Alle innbetalinger med KID sender betalingsinformasjon til regnskapsprogrammet. Sjekk med din leverandør om ditt regnskapsprogram kan motta betalingsinformasjon direkte.
Hvis ikke regnskapsprogrammet dere bruker kan motta betalingsinformasjon automatisk, kan det hentes fra nettbank. Bedriften vil da ha behov for nettbank bedrift med manuell filoverføring. Les mer om hva vi mener med filoverføringer.
Mottar du mer enn 20 innbetalinger i året uten KID-nummer anbefaler vi å opprette en Cremul-avtale i tillegg til OCR-avtale. Da vil innbetalinger uten KID leses rett inn i regnskapsprogrammet.
For å få til dette må du ha:
Antall siffer styres av eget regnskapssystem. Dere kan velge inntil tre kombinasjoner. Ta kontakt med regnskapsfører eller systemleveranør for å avklare hvor mange siffer det skal være i KID-nummeret.
Et regnskapsprogram lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere inn- og utbetalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetalingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke tenke på filoverføringer, koble nettbank til regnskapsprogram.
Hvis bedriften velger tvungen KID på sin OCR-avtale vil alle innbetalinger uten korrekt KID-nummer avvises. Tvungen KID fungerer best med en dedikert konto til innbetalinger med KID. Det vanlige er å ikke velge tvungen KID når dere bestiller en OCR-avtale.
KundeenhetsID gir informasjon om hvilket regnskapssystem som er datamottaker og/eller dataavsender i bedriftens betalingsavtale. Skal du motta betalingsinformasjon fra KID innbetalinger/OCR-filer i nettbank bedrift er kundeenhetsID 75340.
Bruker dere denne kundeenhetsID, men ønsker og motta filene direkte inn i regnskapssystemet, kan man det dersom man har en komplett Cremul avtale. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.