Koble til regnskapsprogram
Spar tid med å koble sammen nettbank og regnskapsprogram.
Enklere regnskapshverdag
Med det vi kaller bankintegrasjon kobles nettbank og regnskapsprogram sammen. Det gjør hverdagen med bilag og regnskap enklere for bedriften. Med bankintegrasjon kan du få disse tjenestene:
- Betalinger godkjennes i regnskapsprogrammet, og blir automatisk utført i nettbanken (remittering).
- Regnskapsprogrammet oppdateres hver dag med alle kontobevegelser (bankavstemming).
- Detaljer om innbetalinger sendes automatisk til regnskapsprogrammet.
Slik kommer du i gang
Administrator i nettbanken må logge inn og koble nettbank og regnskapsprogram sammen. Hvis regnskapsprogrammet ditt støtter sammenkobling, finner du det under Meny, Betalingsprodukter og Produktoversikt.
Sjekk at den som skal godkjenne betalinger i regnskapsprogrammet også er bruker i bedriftens nettbank og har godkjenningsrett på aktuelle kontoer. Dette sjekker du under Meny, Administrasjon og Brukere i nettbanken. Hvem som skal godkjenne i regnskapsprogrammet, du selv eller regnskapsfører, registreres i regnskapsprogrammet.
Den som skal godkjenne betalinger i regnskapsprogrammet må logge inn i nettbanken én gang før første betaling godkjennes, slik at vedkommende er legitimert i bankens systemer. Deretter er du klar til å bruke den nye løsningen.
Har du alle nettbankavtaler på plass?
For at vi skal kunne koble nettbank og regnskapsprogram sammen, må bedriften ha nettbank bedrift. Hvis regnskapsfører skal godkjenne betalinger, må regnskapsbyrået etablere en tilleggsavtale til nettbank bedrift.
Ofte stilte spørsmål
Ja, det er fullt mulig å ettergodkjenne betalinger i nettbanken, hvis du ønsker det. Du bestemmer det i så fall gjennom en innstilling i regnskapsprogrammet ditt. Kontakt regnskapsfører eller leverandøren av regnskapsprogrammet hvis du ikke finner det.
For at regnskapsfører skal kunne godkjenne betalinger må det må etableres en tilleggsavtale for nettbank bedrift, slik at regnskapsfører kan få godkjenningsrett på aktuelle kontoer i sin nettbank (dette ordner regnskapsbyråets nettbankadministrator). Deretter bestemmer dere i regnskapsprogrammet at regnskapsfører skal godkjenne betalingene.
Skal du legge til ny administrator i nettbank bedrift, gjør du det via knappen under. Når bestillingen er sendt inn, må avtalen signeres elektronisk i henhold til bedriftens signeringsregler. Så snart avtalen er signert er ny administrator klar til bruk.
Bare administratorer kan endre på tilganger i nettbanken. Det gjør du under menypunktet Admin i nettbank bedrift. Der kan du også slette en eksisterende administrator.