BankID er ikke bare et ekstra sikkerhetsledd du må igjennom når du logger inn i mobil- eller nettbanken. Den er mye mer enn det, og her kan du lese om hvorfor du ikke kan låne den bort til noen - ikke engang din nærmeste familie.
Les mer
Nei, du må ikke låne bort din BankID - fordi BankID er din digitale legitimasjon og underskrift.
Dette er veldig viktig å tenke litt over, for det betyr at istedenfor kulepenn, papirer og pass, kan du bruke den som legitimasjon og signering på nett.
BankID er deg, og det er derfor vi er så strenge med hvem som bruker den. Akkurat som passkontrollen ikke slipper deg igjennom hvis du holder opp en annen persons pass.
Og siden du kan bruke BankID til viktige ting som både signering av dokumenter, pantsette bolig, få tilgang til helseopplysninger, fond og en rekke andre tjenester, kan du ikke låne den bort.
Oppdager vi at du har lånt den bort, vil vi av sikkerhetsårsaker sperre kontoen din. Dette gjelder dessverre uansett om du trenger hjelp til innlogging eller hvis du låner din ektefelles BankID for å kunne styre utbetalinger.
Det finnes løsninger på dette. Hvis din mor synes at teknologien begynner å bli vanskelig, kan hun inne i nettbanken trykke på navnet sitt øverst i høyre hjørne -> innstillinger -> konto -> kontodeling.
Hun kan nå velge å gi deg full tilgang til den valgte kontoen, det gjelder og om du ikke er kunde hos oss.
Da kan du, i din egen nettbank, hjelpe din mor med å sjekke saldo, utføre betalinger, overføringer og opprettelse av betalingsavtaler som for eksempel AvtaleGiro.
Du vil dermed fungere som disponent. Siden du styrer alt i din egen nettbank, trenger du kun din egen BankID.
Du kan bruke BankID til innlogging og signering i omtrent samtlige offentlige nettsteder – med høyeste sikkerhetsnivå (Altinn, NAV, Skatteetaten, helsenorge.no, kommuner, fylkeskommuner m. m)
BankID er praktisk i den forstand at du nå slipper å måtte dra ned til banken for å tegne forsikring, opprette sparekonto eller signere lånedokumenter. Du kan gjøre alt hjemmefra.
En del klubber og organisasjoner har lukkede sider du må bruke BankID for å få tilgang til. Slik får kun de som faktisk er medlemmer tilgang til disse sidene.
BankID brukes som verifisering av hvem du er, hvis du for eksempel selger ting på Finn.no, og du kan bekrefte din identitet i apper som for eksempel Brun og Blid.
Du kan benytte BankID ved innlogging i din digitale postkasse Digipost. Du kan i tillegg melde adresseendring med BankID.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}