Ja, det kan du. Har du en viktig regning som skal betales i perioden flyttingen pågår, anbefaler vi likevel at du legger inn betalingen og godkjenner den senest onsdag 20. oktober . Betalingene dine kan godt ha forfallsdato i denne perioden, så lenge de er lagt inn og godkjent på forhånd. Det er kun signering med BankID som periodevis vil være utilgjengelig, alle betalinger vil gå som normalt.
BankID blir periodevis utilgjengelig 21.-26. oktober
Grunnet bytte av driftsleverandør hos BankID kan du oppleve at BankID i perioder blir utilgjengelig i dette tidsrommet. Dette gjelder alle banker i Norge.
Hva betyr dette for deg?
- BankID og BankID på mobil vil være utilgjengelig noen timer natt til torsdag 21. oktober og natt til lørdag 23. oktober.
- Du kan ikke bestille eller fornye BankID mellom 21. og 26. oktober. Du kan heller ikke bestille passord i denne perioden.
Lurer du på noe?
Etter planen skal du kunne bruke BankID på andre tjenester enn nettbanken i hele flytteperioden. Dette gjelder også de to planlagte periodene med nedetid natt til torsdag og natt til lørdag. Eksempelvis skal du altså kunne gå inn på helsenorge.no for å sjekke resultater av en koronatest i denne perioden, med mindre noe uforutsett skulle skje underveis i flytteprosessen.
Forhåpentligvis skal denne flyttingen foregå uten at du blir særlig berørt, men for sikkerhets skyld kan det være greit å ha lastet ned engangskode-appen hvis du ikke har den fra før.
Les mer og last ned her.
Etter planen skal BankID og BankID på mobil stort sett fungere som vanlig, med unntak av noen timer natt til torsdag 21. og natt til lørdag 23. oktober.
Ja, innlogging i mobilbanken med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning vil fungere som vanlig i perioden.
Det er Vipps AS som leverer BankID til alle bankene i Norge. Vipps har valgt å skifte sin driftsleverandør for å kunne modernisere BankID og tilby enda bedre tjenester til deg som kunde.
Se opp for svindel!
Husk at du aldri må gi fra deg opplysninger om din BankID eller annen personlig informasjon via e-post, telefon, SMS eller på usikre nettsider.
Har du mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta kontakt med oss.
Du trenger ikke gjøre noen aktive handlinger i forbindelse med at BankID bytter leverandør. Du kan derfor se bort fra e-poster som vil ha deg til å godkjenne eller aktivere informasjon som har med BankID å gjøre.
Svindlere er allerede i gang med å sende ut e-poster der de prøver å utnytte flyttingen av BankID. Ikke la deg lure av denne type e-post!
Information in English: BankID will at times be unavailable between 21-26 October
It will not be possible to order or renew BankID during this period.
BankID and BankID on Mobile will be unavailable for a few hours on the night before/in the early hours of Thursday 21 October and Saturday 23 October. This applies to all banks in Norway and all services that use BankID. If you need to pay an important bill between 21-26 October, we recommend that you approve it by no later than 20 October.
(PS: in the Norwegian version of our mobile bank, ‘approve payments’ is called ‘godkjenne betalinger’.)
Watch out for scams! Remember: never provide information about your BankID or other personal information via email, text message or on the phone. Contact us if you are at all concerned that you may have been the victim of a scam or fraud.