Næringslivet bidrar til grønn omstilling
Flere og flere bedrifter ser at taksonomien er noe positivt som gir nye muligheter for bedriften. Andelen bedrifter som svarer at taksonomien gir nye muligheter nærmer seg 40 prosent. Resultatene i Konjunkturbarometeret viser også at nær en tredjedel av bedriftenes aktivitet et positivt bidrag til det grønne skiftet.
Andelen bedrifter som svarer at taksonomien gir nye muligheter er økende og nærmer seg 40 prosent. Går vi to kvartal tilbake og ser på resultatene, var samme andel under 30 prosent.
Taksonomien er EUs klassifiseringssystem, og et definisjonsrammeverk for bærekraftige aktiviteter som skal gjøre det mulig å skille mellom bærekraftige og ikke-bærekraftige investeringer. Slik kan man skape tillit i markedet for grønn finans, hindre grønnvasking og bidra til aktivitet som er kompatibel med EUs mål om netto nullutslipp i 2050.
Dette er et lovverk som ikke har tredd i kraft i Norge enda. Taksonomien er på mange måter en gullstandard som ligger foran oss. Per i dag vil kun de aller grønneste bedriftene kvalifisere til dette, slik at mulighetene de vurderer fremover med andre ord innebærer en grønn omstilling for mange av dem.
Da er det gledelig at nesten 40 prosent av bedriftene ser på rammeverket som en mulighet, mens i underkant av 10 prosent ser på det som en trussel mot virksomheten. Denne siste andelen er også fallende fra kvartal til kvartal.
Vi ber også bedriftene vurdere hvor stor andel av deres aktivitet som gir et positivt bidrag til det grønne skiftet. Basert på resultatene har vi beregnet at totalt gir nær en tredjedel av bedriftenes aktivitet et positivt bidrag.
I sum maler disse to funnene et bilde av et næringsliv som bidrar til omstilling og er klar for mulighetene som kommer i det grønne skiftet.
Samtidig er det nok mange som er utålmodige og hadde håpet å se noe større bevegelse blant bedriftene på disse spørsmålene. Fortsatt er det for eksempel mange bedrifter som mener at taksonomien ikke har noen betydning for deres virksomhet, eller svarer at de ikke vet/ikke har en mening. Disse gruppene utgjør samlet rundt halvparten av de spurte bedriftene, og andelen er relativt stabil over de siste tre kvartalene. Hvis flere hadde flyttet seg over til de positive eller negative bedriftene, kunne det ha vært tolket som et sterkere signal om bedrifter som ser et grønt skifte nærme seg.