Morild Norway AS

Økte omsetningen med 10 millioner på tre år!

Morild Norway

GRÜNDER OG DAGLIG: LISA ØSTVEDT GUSTAFSSON

SELSKAP: MORILD NORWAY AS

IDÉ: SKAPE PLAGG MED INTEGRERT REFLEKS

Har du opplevd hvordan sjøen lyser i mørket en stille sommer- kveld når du rører litt i vannet? Fenomenet kalles morild og skapes av alger og plankton. Det var dette magiske lyset som inspirerte Lisa Østvedt Gustafsson til å skape morild-lys i klærne hun laget.– Ideen startet egentlig i min forrige jobb. Jeg jobbet som tekstilutvikler og daglig leder for et veveri i Mandal. Vi jobbet litt med å integrere refleks i vevde tekstiler, men det ble ikke mer.

Gjennom et årsstudium på Universitetet i Agder lærte hun om design, form og funksjon. Sammen med en medstudent, valgte hun å gjøre en oppgave om nettopp det hun brant for: tekstiler med refleks. Sammen startet de firma og dette ble starten på Morild-eventyret: luer, skjerf, halser, hansker, votter, sekker – alt med morildskinnende reflekser i stoffet.

– Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har sittet ved kjøkken- benken, men det ble lange kvelder og netter. Jeg hadde 100 prosent jobb på veveriet i tillegg. 

Tok sats!

Etter en lang og utfordrende produktutviklingsprosess, ble det i 2011 satt ordre på varer til en halv million kroner uten å ha solgt ett eneste plagg! Men Morild ble invitert med på ulike julemarkeder og etterspørselen var stor. – Jeg husker at jeg ringte mannen min og sa at han måtte komme og hjelpe.Vi hadde et lager i byen og han måtte komme med så mye varer han kunne. Da skjønte også han at vi hadde en fremtid.

Ektemann og selger i sportsbransjen sa opp sin egen jobb, kjøpte seg inn i Morild og ble med på eventyret. Øyvind ble den første heltidsansatte, mens de andre to jobbet dugnad, tegnet, strikket og sydde. – De første årene klarte vi alt selv, helt uten økonomisk hjelp. I 2017 ble jeg også ansatt, først i 50 prosent før vi tok oss råd til full stilling, forteller Lisa. 

Bevisst satsing på vekst

I 2011 startet Morild nettbutikk. Videre fikk Øyvind på plass en god forhandlerbase med faste kunder. I 2017 ble eierneenige om at de ønsket vekst. Morild skulle bli flere, større, ha flere produkter og kolleksjoner. Høsten 2018 gjorde de en større omstrukturering i firmaet på flere plan og lanserte i tillegg den første sportskolleksjonen.

– Det var en smart satsing og åpnet opp et helt nytt marked. Sammen med banken fikk vi ordnet finansiering til å klare veksten. Vi har hele tiden hatt en god dialog med banken, alltid holdt alle avtaler og aldri tatt ut utbytte. Vi ønsker å bygge selskapet og putter pengene tilbake igjen for å vokse videre. 

Fra 2017 til 2018 doblet omsetningen seg fra 5 til 10 millioner kroner. I 2020 hadde Morild 15,8 millioner i omsetning, og i 2021 er målet en omsetning på 25 millioner. To ansatte er blitt til 7 ansatte.

Godt miljø

– Vekst er krevende, utfordrende og veldig gøy! Alle snakker om at det gårså bra for oss, men de ser ikke hvor mye det krever av oss som lever av det. Vi har fått en superfin arbeidsplass med et godt miljø. Vi prøver å markere alt som er gøy og feirer selv små seire. Nå er vii gang med en ny strategiplan. Alle de ansatte er med. Jeg vil at de skal påvirke, ha eierskap til det vi gjør og se at vi gjør dette sammen.

Den 10 år gamle babyen er blittstor. Morild har fått større lokaler i Kristiansand og vil fortsette veksten. I tillegg til nettbutikken, har de i dag 250 enkeltforhandlere og flere store kjeder på kundelista.– Jeg er selvfølgelig veldig stolt. Dette er blitt mye mer enn jeg hadde drømt om. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen. 


Lisas beste vekst-tips:

  • Bruk penger på salg og markedsføring – vær synlig hele tiden
  • Sats i flere bransjer
  • Ansett for vekst
  • Fokuser på ulike målgrupper
  • Utvikle flere produkter
  • Våg å vokse når tiden er inne
  • Hold igjen økonomisk
  • Marker alt som er gøy, feire alle seiere – også de små
  • Gi tillit og ansvar til dine medarbeidere
  • Stor handlingskraft fremfor store ord

5 om Morild 

Skaper klær med integrert refleks i tekstilene

Startet 2011

Gått fra 2 til 7 ansatte 

220-250 forhandlere over hele Norge

Tilbyr i dag kolleksjoner innen segmentene sport, fashion og barn