Helle Karin Barstad lykkes med noe mange drømmer om. Her er rådene fra en som gjorde hobbyen sin om til en suksessfull bedrift.
Slik lykkes du med egen bedrift
– Å hjelpe mennesker er ikke nytt, men jeg ønsket å bruke dyr i behandling. Jeg tenkte at dette måtte kunne settes i system på en profesjonell måte.
Helle Karin Barstad er utdannet pedagog, og har alltid hatt en stor lidenskap for både dyr og mennesker. I 2011 var hun i full jobb, samtidig som hun hadde hadde hunder som hobby på fritiden. Én dag kom ideen om å slå sammen hobby og jobb. Det skulle bli starten for bedriften Firbeint Terapi.
Da bedriften ble etablert i 2011 var det kun Barstad alene. Nå er de syv ansatte på to bein og elleve på fire bein.
To uker før Barstad har termin, ble vi med henne på jobb sammen med chihuhuaen Pixel. Hun er så glad i arbeidsplassen som hun har skapt selv, at hun velvillig tropper opp på jobb én uke inn i foreldrepermisjonen.
– Når jeg brenner så mye for faget og bedriften min, blir det noe jeg er villig til å ofre både tid, blod, svette og tårer for. Det blir en livsstil, sier Barstad.
Skap et godt nettverk
For å kunne lykkes med idéen din, må du ha nok kunnskap om kunden du skal nå. Hvem løser du et problem for? Hvordan skal du løse det?
– I Firbent Terapi sitt tilfelle er det ledelsen ved institusjonen som avgjør om Barstad får komme på besøk med hundene, ikke beboerne. Du må derfor vite hvem som er beslutningstager for at ditt produkt kan funke, for det er ikke alltid brukerne direkte, forklarer Skjæveland Bø.
Du må også vite om markedet er stort nok for ditt produkt eller tjeneste. Ifølge bedriftsrådgiveren er det mange som glemmer å snakke med potensielle kunder i startfasen. Dette mener hun kan være uheldig, da din egen antagelse om kundens behov ikke alltid er den beste.
– Undersøk godt nok hva som egentlig er kundens utfordring. Når du vet det, kan du gå i gang og finspikke på idéen din.
Å jobbe opp en kundemasse tar ofte lenger tid enn du tror. Jo mer informasjon du klarer å få i startfasen, desto bedre vil det være for utfallet.
Finansiere oppstarten
Å skulle starte en bedrift krever også mer enn bare en god idé. Du må kunne finansiere prosjektet. Ifølge bedriftsrådgiveren kan det være en utfordring å vite hvor mye penger du vil trenge, og det er ofte her mange kan møte motstand.
– Det er naturligvis en risiko å starte bedrift, og som eier må du våge å ta eventuelle støyter i startfasen.
Skjæveland Bø synes det er vanskelig å si en eksakt sum du burde ha som startkapital. Mange starter med 30.000 kroner, men i svært mange tilfeller er dette en liten sum. Hvor mye du trenger vil variere fra bransje og hvilket utstyr du trenger til bedriften.
– Det viktigste er at du har et realistisk budsjett. Hvis du forventer et tap på 200.000 kroner, må du ha nok penger i selskapet til å kunne håndtere det, råder hun.
Prioritere hardt
I startfasen kan mange ønske å kutte kostnader, noe som er en naturlig tanke. Samtidig er det smart å ikke kutte tjenester du trenger for at bedriften skal gå rundt. Når det kommer til økonomi og kapital, kan det derfor være smart å ta en prat med banken. SpareBank 1 kan gi deg mange gode råd på veien.
– Ingen kan alt, og det skal du heller ikke ha som mål. Vit hva du er god på og hva du er mindre flink til, og søk hjelp der du trenger det, avslutter bedriftsrådgiveren.
Helles fire beste råd:
1, Søk hjelp tidlig. Du kan lære mye av mange, og slippe å bruke tid og frustrasjon på ting som kunne vært unngått. Å ha folk som gir brutalt ærlige råd er gull verdt.
2. Å være sin egen sjef krever struktur, selvdisiplin og stor arbeidsvilje. Vær forberedt på lange dager og mye jobb.
3. Det er helt fantastisk å kunne jobbe med det jeg brenner for. Sitter du inne med en idé du vil realisere, har jeg ett råd: Gjør det!
4. Skaff deg hjelp til det du ikke er god på. I mitt tilfelle var det manglende kunnskap om regnskap og det å faktisk drive en bedrift.