Administrere brukere
Som administrator i nettbank bedrift kan du enkelt legge til nye brukere, og styre hvilke tilganger de skal ha.
Slik gjør du det
Gå til Administrasjon > Brukere. Her kan du legge til brukere og redigere rettigheter og tilganger til alle brukere.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
- Når du har funnet brukeren klikker du på ikonet for å Redigere til høyre i oversikten
2. Endre tilganger og rettigheter
Nå står du på siden hvor du endrer på tilganger og kontorettigheter til valgt bruker.
- Velg de tilganger du ønsker oppe til høyre.
- Velg rettigheter til kontoer i oversikten nederst på siden.
- Du kan også kopiere tilganger og rettigheter fra annen bruker. Klikk på Kopier rettigheter fra en annen bruker. Velg aktuell bruker du vil kopiere fra, og klikk på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre endringer
Når du har endret tilganger og rettigheter, velger du Lagre nederst på siden. Endringene er utført og gjelder umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
2. Gjennomfør sletting
- Finn brukeren du ønsker å slette
- Deretter velger du ikonet for å Slette til høyre i oversikten
- Du får nå opp kontrollspørsmål Ønsker du å slette bruker? Velg Ja og brukeren slettes fra nettbanken umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
Dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken bidrar til å skape trygghet. Ved dobbel godkjenning må to personer i organisasjonen godkjenne betalingen, før fakturaen blir betalt.
Er dere en klubb som tilhører Norges idrettsforbud, har de satt som krav at betalinger fra en NIF-klubb skal ha dobbel godkjenning.
Administrator i nettbanken kan aktivere dobbel godkjenning, klikk på Meny, Kontoinnstillinger, Innstillinger og Endre godkjenning.
For å benytte dualkontroll på administrator, må det legges opp minimum to med-administratorer. Dualkontroll er med på å ta ned risikoen i selskapet, ettersom administratorbruker da ikke kan endre eller opprette en ny bruker alene.
Dette kan bestilles via bestill-siden i Nettbank Bedrift.
Hva betyr ulike tilganger og rettigheter?
- Bruk filoverføring og endre oppsett av filoverføring
Gir tilgang til Filer i menyen dersom bedriften har avtale om filutveksling med banken. - Endre kontonavn til kontoer
Brukeren kan endre kontonavn på alle bedriftens kontoer. - Innsyn fond
Gir innsyn til bedriftens fond dersom brukeren har innsynsrett på en konto til bedriften som eier fondene. - Innsyn i avtaler
Gir innsyn i avtaler og dokumenter som bedriften har signert med BankID. - Innsyn i alle brukertilganger
Brukeren kan se hvilke tilganger andre brukere har, men kan ikke endre noen roller eller rettigheter.
- Fortrolig
Brukeren kan markere og se betalinger og filer som er fortrolige.
- Innsyn
Gir mulighet til å se informasjon på konto. - Registre betalinger
Brukeren kan registrere betalinger og legge inn maksbeløp på regninger, overføre mellom egne kontoer, samt registrere betalingslister og sende eller hente filer. - Godkjenn betalinger
Brukeren kan godkjenne utbetalinger og maksimumsbeløp. - Lønn
Brukeren kan registrere lønnslister, sende eller godkjenne en lønnsfil, se innholdet i en lønnsfil eller lønnstransaksjoner på kontoutskriften. Dette gir ikke tilgang til å registrere enkeltbetalinger. - Overføring
Brukeren kan overføre mellom egne kontoer.
Eksempler på rettigheter på konto og kombinasjoner
Innsyn
Eksempel: en ekstern regnskapsfører som kun skal hente kontoinformasjon og bilag.
Innsyn og registrer
Eksempel: økonomimedarbeider som skal registrere betalinger.
Innsyn, registrer og godkjenn
Eksempel: en daglig leder som skal godkjenne betalinger
En bruker som skal godkjenne betalinger, bør også ha tilgang til innsyn og registrere betalinger. Dette for å kunne gjøre endringer på transaksjonen om dette er nødvendig.