Faktura med KID (OCR)

Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk. Bedriften din sparer tid og penger.

Dere slipper å registrere innbetalinger manuelt. Det sparer tid og reduserer faren for å gjøre feil.
Få god oversikt i regnskapssystemet over hvem som har betalt.

Bedrifter uten administrator i Nettbank Bedrift kan bestille her

Priser

  • Månedspris OCR 75 kroner
  • OCR transaksjon 1,75 kroner

OCR passer som regel best for bedrifter som har mer enn 20 innbetalinger med KID hver måned.


Bedriften må ha:

  • Et regnskapssystem. De fleste regnskapssystemer er tilrettelagt for OCR. Sjekk med din leverandør for å være sikker.
  • Nettbank Integrert. Har bedriften kun Nettbank Basis, må dere oppgradere til Nettbank Integrert.



Slik fungerer OCR

Faktura med KID
Bedriften din sender ut en faktura med KID. KID-nummeret brukes for å identifisere en betaling. Som regel inneholder et KID-nummer et kundenummer, fakturadato og et kontrollnummer.

Til regnskapssystemet
Disse fakturaene kommer til bedriften som innbetalinger med KID. Alle innbetalingene blir samlet i en OCR-fil. Denne filen blir sendt automatisk til ditt regnskapssystem en gang om dagen.

Automatisk bokføring
KID-nummeret gjør at regnskapssystemet kjenner igjen kunden og hva han eller hun betaler for, og slik kan regnskapssystemet markere betalingen som betalt.

Kanskje er eGiro/Cremul også riktig for din bedrift?

Mange bedrifter som har OCR har også eGiro/Cremul. Ved å utvide til dette, vil en få flere innbetalinger inn i regnskapssystemet, også de uten KID.