Suksess med søvnhjelp for gravide (og nybakte mødre)
BBhugme
Foto: Line Owren
GRÜNDERE: HILDE TAVARES, ANN KRISTIN HOMDRUM OG ELISABETH AAS-JAKOBSEN
SELSKAP: BBHUGME
IDÉ: STØTTEPUTE FOR GRAVIDE (OG NYBAKTE MØDRE)
Etter å ha jobbet med gravide, nybakte mødre og barn i en årrekke, innså kiropraktorene at dårlig og for lite søvn var en gjenganger hos de gravide og et stort problem som de ønsket å bidra til å løse.
Med hjelp fra dyktige industridesignere skapte de bbhugme gravide- puten, og det som først var tenkt som et enkeltstående sideprosjekt, utviklet seg etter hvert til en forretningsidé og et helt eget konsept.
Faglig integritet gjorde det svært viktig å få på plass de riktige samarbeidspartnere fra dag én. Gründerne krevde at bbhugme- forhandlere skulle ha interesse og lidenskap for og kunnskap om gravide og nybakte mødre. Første produksjon ble finansiert gjennom en crowdfunding-kampanje, og de startet salget i 2014, først gjennom eget nettverk i Norge og Skandinavia. I 2016 utvidet de til England, og i dag selger de produktene sine til 88 land.
Merkevaren din er det viktigste du har
En ting de tre gründerne var enige om fra første dag, var at de aldri skulle gåpå kompromiss med hverken merkevare eller kvalitet. – Det har utvilsomt vært situasjoner hvor vi har kunnet ekspandert raskere ved å kutte noen svinger, forteller gründer og styreleder Hilde Tavares.
– Der har vi imidlertid vært beinharde, og det har nok vært den viktigste grunnen til å at vi opplever den suksessen vigjør nå. Dagens forbrukere er krevende og bevisste, og de gjennomskuer fort aktører som kun har fokus på profitt og ikke er 100 % genuine.
Få med deg flinke folk
– Ansett gjerne et nivå eller to høyere enn du tror du har råd til! Flinke folk bidrar med verdiskaping fra dag én, og pengene du investerer får du garantert igjen. Når det er sagt, har du sannsynligvis ikke råd til å ansette stjernelaget med en gang, så en god ide er å å få inn erfarne folk i styret fra starten av. Folk som selv har vært gründere, og opplevd suksess med det, takker gjerne ja til et styreverv i en spennende oppstartsbedrift hvisde har tro på konseptet, folkene og forretningsplanen. Sånn kan du få tilgang til verdifull kompetanse og erfaring selv med begrensede ressurser.
SR-Bank i ryggen
– Da vi av ulike årsaker ønsket å skifte bank, ble vi til vår forbauselse møtt med skeptisk “pirking” hos flere banker, til tross for gode tall. SR-Bank derimot, tok imot oss med ekte begeistring og engasjement. Med et vekstlån i skuffen og en dedikert bank med på laget, er vi enda tryggere på at vi står fjellstøtt, også hvis etterspørselen plutselig øker drastisk og vi trenger hjelp for å klare å levere.
Rigg dere for det som kommer
bbhugme har vokst helt siden starten:
– De første årene vokste vi 50 % hvert år. Etter å ha brukt 2018 og 2019 på å justere forretningsmodellen og rigge oss for internasjonal skalering, opplevde vi i fjor hele 70 % vekst. Målet er å bli best i vår kategori globalt, og med det i sikte er vi opptatt av å hele tiden vokse mest mulig riktig fremfor hurtigst mulig.
Ikke voks for enhver pris
Selv om pilene i dag peker oppover, har det aldri vært et poeng å vokse barefor å vokse: – Har du ambisjoner om å vokse mest mulig raskest mulig, risikerer du ukontrollert vekst og utvanning av merkevaren din. Vær heller tro mot visjonen og merkevaren din, så vil de riktige folkene og mulighetene komme til deg.
Foto: Line Owren
Hildes beste tips:
- Ta vare på merkevaren
- Rådfør deg med folk som allerede har gjort den reisen du skal ut på
- Stol på ideen og visjonen din