Fare for streik i banken

Tariffoppgjøret i finans er til mekling hos Riksmekleren tirsdag 29. og onsdag 30. mai. Oppnås det ikke enighet innen onsdag kl. 24.00, kan det bli streik fra torsdag 31. mai kl. 08.00.

Finansforbundet og LO Finans har varslet plassoppsigelse for over 21.000 ansatte i finansnæringen. Også SpareBank 1 SR-Bank vil bli rammet av en eventuell streik, og en stor del av våre ansatte vil da bli tatt ut av arbeidet. En streik vil derfor kunne ramme våre kunder.

Hva betyr det for deg om det blir streik?

Dersom det blir streik anbefaler vi deg å følge med her på sr-bank.no og på Facebook-siden vår. Har du kritiske oppdrag som du trenger hjelp til, kan det være lurt å få disse utført nå. Ved streik vil det være begrenset kapasitet på kundesenteret vårt og ventetid må påregnes.

Nettbank, mobilbank og kort vil fungere som normalt under en streik, men dersom det skulle bli driftsproblemer, kan enkelte tjenester bli lukket.

Hos EiendomsMegler 1 SR-Eiendom vil kunder som ønsker meglertjenester merke en eventuell streik. Oppgjør, befaringer, overtakelser og finansiering er tjenester som kan bli rammet.

Når det gjelder forsikring, så vil kritiske hendelser bli prioritert i tilfelle streik. Behandlingstiden kan bli noe lenger enn vanlig. Vi anbefaler at skader meldes på meldeskade.no.

 

Her finner du spørsmål folk flest lurer på

  • Ettersom både kort og betaling fungerer, skal det ikke være nødvendig å ta ut kontanter dersom det blir streik. Minibankene vil fungere som normalt, men det er altså ingen grunn til å ta ut ekstra kontanter verken i minibank eller i butikk. 

  • Ja, du kan fortsatt betale med både bank- og kredittkort dersom det blir streik. Men det vil være redusert beredskap, og skulle vi få en feilsituasjon vil det derfor kunne ta noe lengre tid å rette feilen.

  • Ja, kortbetaling vil fungere også på reise. Vi anbefaler som vanlig å ta med et
    ekstra kort (kredittkort) på tur. 

  • Ja, Vipps vil fungere som normalt. Men det vil være redusert beredskap som følge av en evt. streik. Skulle vi få en feilsituasjon vil det derfor kunne ta noe lengre tid å rette feilen.

  • Vi gjør alt vi kan for at du som kunde skal bli minst mulig berørt dersom det blir streik. Utbetaling av boliglån prioriteres. 

  • Dersom det blir streik vil du dessverre kunne oppleve at det blir vanskelig å melde skade per telefon. Vi anbefaler at du melder skade på meldeskade.no. Blir du berørt av flom eller andre kritiske hendelser vil du få hjelp, og vi kommer i hovedsak til å betjene kritiske hendelser som sykdom på reise og totalskade på hus. Du må dessverre regne med noe lengre behandlingstid. Viking redningstjeneste for bil vil fungere som normalt – ring 06000. Er du på reise i utlandet – kontakt SOS Internasjonal på +47 22 96 50 45 om du skulle trenge hjelp.  

  • Vi vet ikke hvor lenge en streik vil vare. Alle bank- og forsikringstjenester vil mest sannsynlig fungere som normalt som normalt, også pensjonsutbetalinger. 

  • Ja, det kan du. Nettbank, mobilbank og kort vil fungere som normalt. 

  • Ja, alle betalingene vil gå som normalt. 

  • Boliglånsrelaterte saker prioriteres, men det kan dessverre bli litt lengre behandlingstid når det er streik og færre bankfolk er på jobb.

  • Du kan enkelt sperre kortet ditt selv i mobil- og nettbanken din. Ringer du til vårt kundesenter vil det ta tid å få hjelp til dette dersom det blir streik.