ung-jente

Boligdrømmen er nærmere enn du tror

Du får ikke et nei til boliglånet. Du får en plan. Med din egen rådgiver, nyttig informasjon og masse kjekke fordeler har SpareBank 1 SR-Bank laget Etablererpakken – et tilbud til deg som skal inn på boligmarkedet for aller første gang.  
  
– De siste årene har vi sett at mange av de yngste kundene våre er veldig usikre. Det er mye de ikke vet om boligkjøpsprosessen, og mye de må sette seg inn i. Hos oss får du en plan som viser deg hva som skal til for å nå boligdrømmen. Jeg er veldig stolt over at vi tar tak i denne unge kundegruppen og tar ansvar for å hjelpe førstegangskjøpere på veien til boligkjøpet, sier Ole Gilje, regiondirektør i SpareBank 1 SR-Bank og ansvarlig for privatmarkedet.    
  
RÅD OG VEILEDNING  
Mens fokuset tidligere har vært på kunder som er kjøpeklare her og nå, er Etablererpakken et tilbud til deg som skal kjøpe bolig om en stund. Det handler om tømrerlærlingen på 19 som ønsker seg leilighet om et år eller to, om mastergradsstudenten på 25 som ser for seg et rekkehus når hun er ferdig med studiene og om det unge samboerparet som leier leilighet, men som drømmer om å eie noe sammen.  
   
– Vi ønsker å bruke tid på morgendagens boligkunder og bygge en relasjon tidlig. Vi ser på hva vi kan gjøre for å hjelpe de som nærmer seg fast inntekt og er på vei inn i en stabil fase. Det viktigste vi tilbyr er egen rådgiver. Et møte med rådgiveren din er helt trygt og ufarlig, uten noen form for forpliktelser, understreker Gilje.  
  
NYTTIG INFORMASJON PÅ NETTSIDEN  
denne siden har banken samlet nyttig informasjon om boligkjøp. Dette kan du gå gjennom i fred og ro hjemme eller sammen med rådgiveren i banken.  
   
– Vi ser at foreldre er viktige sparringspartnere for mange, og de er selvfølgelig velkomne til å bli med på møtet med rådgiveren hvis du ønsker det. Det første vi ser på er sparing. Dette er kanskje også foreldrene dine opptatt av. Hensikten er å snakke sammen om hva som skal til for å nå målet. Ofte ser vi at de vi snakker med kjøper bolig mye raskere enn de trodde, fordi de følger planen og fokuserer på målet.  
  
DIGITALT ELLER FYSISK – DU VELGER  
Før trodde vi at de yngste bankkundene våre helst ønsket digitale løsninger, nå vet vi bedre. I SpareBank 1 SR-Bank får du derfor begge deler – fysiske møter om du vil, og digital rådgivning om du foretrekker det. I tillegg er chat-tjenesten åpen fra 07 til midnatt, med teknisk hjelp og service. De digitale rådgiverne er også en del av Etablererpakken og skal jobbe mer målrettet med å fange opp behovet til deg som skal kjøpe bolig for første gang.   
  
– Når de unge kundene våre ringer banken eller starter en chat, har de ofte en konkret utfordring. Kanskje har de problemer med bank-ID-en eller noe i mobilbanken. For mange er dette deres første møte med banken. Vår rolle blir å snakke med de som ringer og fortelle om tilbudet vårt. Det er viktig å få informasjonen ut der vi kan, sier teamleder for digital rådgivning, Markus Gjennestad, som har vært med å utvikle Etablererpakken.   
  
STOR SATSING FOR BANKEN  
Rundt 300 rådgivere settes nå av i SpareBank 1 SR-Bank for å følge de yngste på boligreisen. Det er unikt i banksammenheng, mener regiondirektør Ole Gilje.  
  
– Andre banker har også gode priser og fordeler, men det er ikke vanlig at unge får egen rådgiver før de kjøper bolig. Bankene er blitt veldig digitale, men vi ser at denne gruppen trenger noen å snakke med. Nå skal alle disse rådgiverne følge opp de unge med alt de trenger hjelp til fram til boligkjøpet. Rådgiverne får et stort ansvar. Samtidig er det veldig motiverende å bidra til at kundene når sine mål.  

SPARETIPS TIL FØRSTEGANGSKJØPERE:

  • Legg en plan med rådgiveren din
  • Kutt ned forbruket og legg kafépengene i egenkapital-potten 
  • Bytt ut kjøpelunsjen med matpakke  
  • Dropp impulshandling 
  • Prøv skippertakssparing og spar alt du klarer på ett år 
  • BSU: Hvis du ikke har spart til bolig tidligere, opprett en BSU-konto med bankens beste rente og få 20 prosent av sparingen tilbake på skatten!
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }