1 av 3 familier velger bort barneidrett på grunn av økonomi.

Utstyrspresset i norsk barneidrett øker, og stadig flere mister muligheten til å delta. Samtidig lar vi skiutstyr for hele 300 millioner stå ubrukt i norske hjem hvert eneste år. Det ønsker SpareBank 1 å gjøre noe med, og går sammen med Norges Skiforbund og lokale skiklubber i Telemark for å arrangere Byttehelg 12.–13. november.

10.11.2016

– I år har vi med oss fire klubber i Telemark som gleder seg til å få flere ut i skiløypa i vinter. Jeg håper derfor at alle tar en runde på loft, i kjellere og garasjen, og tar med det de finner av brukt utstyr de ikke lenger bruker på Byttehelg, sier Jan Berge i SpareBank 1 Telemark.

En undersøkelse fra Respons Analyse på vegne av SpareBank 1 viser at 1 av 3 familier ikke lar barna starte på idrettsaktiviteter fordi det er for dyrt. Blant familier som tjener under 400 000 kroner svarer hele 78 prosent at de har valgt å ikke introdusere barna sine for en idrett. Sammenlignet med tilsvarende undersøkelser fra tidligere år, øker andelen av barn som ikke får deltatt.

Utstyr for 300 millioner i kjelleren

Barnefamilier som driver med organisert idrett sier også at de opplever et generelt utstyrspress i barneidretten. Dette gjelder også vinteridrett, hvor det er fokus på kostbart utstyr også i barneklassene.

– Hvert eneste år kjøper nordmenn rundt 300 000 nye par ski med en samlet prislapp på nærmere én milliard kroner. Og SpareBank 1s beregninger viser at skiutstyr for 300 millioner kroner hvert år blir stående ubrukt i norske hjem, sier Jan.

Vi selger sjeldent brukt utstyr

– Vi bruker store summer på nytt sportsutstyr i Norge. Men undersøkelsen viser også at halvparten av oss sitter på utstyr vi kunne solgt videre. Likevel oppgir kun 14 prosent av de spurte at de har solgt brukt utstyr det siste året. Det betyr at vi sitter på enorme verdier som kunne vært satt i omløp igjen. Det gagner verken klubbene, familieøkonomien eller alle de barna som ikke får deltatt på grunn av at det for dyrt å drive med idrett, mener Jan.

Skistjerner tar et oppgjør med utstyrsjaget

Skiglede handler ikke først og fremst om utstyr. Flere Norges- og verdensmestere har startet skikarrieren, og vunnet sine første medaljer, på brukte ski. Landslaget i langrenn jobber i disse dager aktivt for å rette oppmerksomhet mot idrettsklubbenes arbeid for å gjøre brukt utstyr tilgjengelig.

– Det er et tankekors at økonomi holder barn utenfor idretten, samtidig som utstyr for enorme verdier står og samler støv. Skiutstyr er kostbart for folk flest, men ved å tilrettelegge for at mer brukt utstyr kommer ut på markedet kan vi bidra til at både flere barn og voksne får deltatt, sier Knut Nystad, som er smøresjef i
Norges Skiforbund Langrenn.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen er en av mange som i disse dager engasjerer seg i Byttehelgen, hvor over 100 ski- og idrettsklubber over hele landet arrangerer byttemarked der alle kan kjøpe og selge brukt skiutstyr.
– Jeg har et sterkt ønske om at flere barn skal oppleve gleden av å ha ski på beina – slik jeg selv har hatt, og fremdeles har. Men inngangsbilletten er for dyr for mange, og det kan vi gjøre noe med, sier Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Skibytte over hele Telemark

12. – 13. oktober åpner tre forskjellige klubber i Telemark dørene til årets store bruktmarked. Målet med Byttehelgen er at en betydelig andel av skiutstyret vi har stående skal få nye eiere, og at flere skal få mulighet
til å delta, for en fornuftig pris. Prosjektet er et samarbeid mellom SpareBank 1 og Norges Skiforbund.

– Vi ønsker å bidra til en bedre hverdagsøkonomi for både folk flest og skiklubbene. Det er god økonomi å kjøpe brukt og vi er veldig stolte av å bidra til at klubbene kan arrangere Byttehelger, slik at flere kan ta del i skigleden – til en fornuftig pris, sier Jan i SpareBank 1 Telemark.

Om Byttehelgen

Under Byttehelgen inviterer idrettsklubber over hele landet
til markeder hvor det kjøpes og selges brukt skiutstyr. Gjenbruk av utstyr er
god økonomi siden klubben tjener på det, de som selger tjener på det, og ikke
minst er det lønnsomt for de som kjøper nytt brukt. Slike markeder har vært
arrangert over hele landet i mange år. I år samles de fleste klubbene om helgen
12.–13. november.

Lurer du på når din klubb arrangerer Byttehelg?

Her finner du fullstendig oversikt.

Jan Berge
Rådgiver Kommunikasjon og Samfunnskontakt