Vurderer du å leie ut bolig eller hytte?

Som første norske selskap gir SpareBank 1 Forsiking deg nå muligheten til å døgnforsikre boligen din ved utleie. Dette er en liten revolusjon, samtidig naturlig ettersom delingsøkonomien øker
kraftig.

27.06.2016

Stadig flere ønsker å leie ut egen bolig eller hytte for en helg eller ferieuke. Men mange tenker ikke på at vanlig innboforsikring ikke dekker tyveri eller hærverk ved kortidsutleie.

- Som utleier kan du nå forsikre deg mot både tyveri og skade på innbo og bygning. Det er ingen egenandel ved skade, men skaden må være større enn 500 kroner, sier Rune Schrøder i SpareBank 1 Telemark.

Statistikk fra boligformidlingstjenesten Airbnb viser at ca 200.000 brukere booket boliger i Norge i fjor. Innovasjon Norge anslår at de til sammen stod for én million gjestedøgn i året. Det forventes flere tilbydere og veksten er spådd til å øke kraftig de neste årene. Reiselivsnæringen har til sammenligning 30 millioner gjestedøgn.

I Grenland har vi i dag omlag 600 tilbydere av Airbnb. Notodden har 83 tilbydere, og Bø har 96 tilbydere av Airbnb. Telemark totalt sett ligger på ca 1000 tilbydere, noe som viser at behovet for forsikringen er tilstede.

- Utfordningen når man leier ut til fremmede er at risikoen for skader er større. Vi har i dag noen begrensninger i våre vilkår når det gjelder tyveri på innboforsikring, og begrensninger på hærverk, sier Rune. Døgnforsikring dekker utleieren bedre, og reduserer risikoen ved utleie til fremmede.

Forsikringen selges kun via mCASH.

Vi vet at våre kunder har behov for denne forsikringen allerede nå i sommerferien. Derfor lanseres denne først via mCASH. På sikt vil forsikringen også kunne kjøpes som andre forsikringer i nettbanken. Selve bestillingen vil da skje i mCASH vil da kun bli brukt til å betale i siste steg av bestillingen, som et av fler betalingsalternativer.

Rundt 200.000 Airbnb-brukere booket
boliger i Norge i fjor. Innovasjon Norge anslår at de til sammen sto for én
million overnattinger. Vi har totalt ca 8000 utleiere i Norge. Gjennomsnittlig
gjestedøgn per bruker er 3,3 netter.

John Einar Rørvik
Informasjonssjef